Publication:
Muhafazakar Değerlerin Taşıyıcısı Olarak Ailenin Rolünün Sosyolojik Açıdan Analiz Edilmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada, ailenin muhafazakar değerlerin taşıyıcısı rolünün sosyolojik açıdan incelenmesi amaçlanmıştır. Ailenin, muhafazakar değerlerin taşınmasında nasıl bir rol üstlendiği, bu rolün hangi mekanizmalara dayandığı ve ailenin bu rolü yürütürken karşılaştığı sorunların neler olduğu araştırılmıştır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için Samsun ilinde ikamet eden evli ve çocuk sahibi olan anne veya baba 30 kişiden araştırmanın verileri toplanmıştır. Verilerin toplandığı kişiler farklı yaş grubundan, farklı meslek grubundan ve farklı gelir grubundan 16 kadın ve 14 erkektir. Araştırmada nitel araştırma deseni ve durum modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yüz yüze görüşme tekniğiyle toplanmıştır ve derinlemesine içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Bulgular, anne babaların din, devlet, aile, ahlak, gelenek ve toplum değerlerini önemsediklerini, bununla birlikte değerler sıralamasında din ve ahlakın en ön sırada yer aldığı, toplumun ise en geride yer aldığı tespit edilmiştir. Anne babaların bazılarının din, devlet, ahlak, aile, gelenek ve toplum değerlerin kesinlikle değişmeyeceğini veya değişmemesi gerektiğini düşündüğü, bununla birlikte anne babaların çoğunluğunun bu değerlerin değişebileceğini düşündükleri anlaşılmıştır. Anne babaların din, devlet, ahlak, aile, gelenek ve toplum değerlerini öğrendikleri öncelikli kaynakların aile, okul ve çevre olduğu saptanmıştır. Anne babaların da istisnasız olarak kendi çocuklarına din, devlet, ahlak, aile, gelenek ve toplum değerlerini aktardığı veya aktarmayı planladığı saptanmıştır. Bütün anne babaların değerleri çocuklarına aktarmakta konuşarak anlatma ve yönlendirme yöntemini kullandıkları anlaşılmıştır. Anne babaların tamamına yakının anlattıklarını yaşayarak örnek olmaya çalıştıkları da anlaşılmıştır. Anne babaların çocuklarına din, devlet, ahlak, aile, gelenek ve toplum değerlerini aktarmak istemelerinin arkasındaki belirgin motivasyonun sürdürebilir güzel bir hayatı garantilemek, geleceğin inşasını ve ihyasını sağlamak ve çocuklarının iyi birer birey olmalarını sağlamak olduğu anlaşılmıştır. Anne babaların değerleri ile çocuklarının değerleri arasında farklılığa yol açan ve anne babaların değerlerini çocuklarına aktarmalarını engelleyen olumsuz faktörlerin ise başta sosyal medya ve çevre olmak üzere okul, TV/filmler ve akıllı telefon olduğu saptanmıştır. Anne babaların bu olumsuz faktörlerle mücadele yöntemlerinin ise çoğunlukla teknolojinin kullanımının kontrol edilmesi ve sınırlandırılması olduğu, çocuklarına daha fazla sevgi ve anlayış göstermek olduğu ve çocuklarıyla yakından ilgilenmek olduğu anlaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Aile, Kültürel değerler, Muhafazakar, Din, Ebeveyn.
This research study aims to examine the role of family as the carrier of conservative values from a sociological perspective. The role of family in conveying conservative values, the mechanisms on which this role is based, and the problems faced by family while carrying out this role have been investigated. In order to achieve this aim, the data of the research were collected from 30 participants, who are parents and have children, residing in Samsun. The participants are 16 women and 14 men from different age groups, different occupations and income groups. Qualitative research design and case model were used in the research. The data of the research were collected by face-to-face interviews and analyzed by in-depth content analysis method. The findings have shown that parents care about the values of religion, state, family, morality, tradition and society. It has been understood that some of the parents thought that the values of religion, state, morality, family, tradition and society would never or should not change, however, most of the parents thought that these values could change. It has been determined that the primary sources that parents learn about the values of religion, state, morality, family, tradition and society are family, school and environment. It has been determined that parents, without exception, transfer or plan to transfer the values of religion, state, morality, family, tradition and society to their children. It has been understood that all parents use the method of telling and directing by speaking to convey the values to their children. It has also been observed that almost all of the parents try to set an example by experiencing what they tell. It has been understood that the obvious motivation behind the parents' desire to convey the values of religion, state, morality, family, tradition and society to their children is to ensure a sustainable good life, to build and revive the future, and to ensure that their children become good individuals. It has been determined that the negative factors that cause a difference between the values of parents and the values of their children and prevent parents from transferring their values to their children are school, TV/films and smart phones, especially social media and environment. It has been understood that the parents' methods of combating these negative factors are mostly to control and limit the use of technology, to show more love and understanding to their children, and to take care of their children closely. Keywords: Family, Cultural values, Conservative, Religion, Parent.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

137

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By