Publication:
Hasta Merkezli Bakım Konusunda Hekimlerin ve Hastaların Algı ve Görüşleri

dc.contributor.advisorİğde, Füsun Ayşin Artıran
dc.contributor.authorŞahin, Gülay
dc.date.accessioned2020-07-22T10:01:22Z
dc.date.available2020-07-22T10:01:22Z
dc.date.issued2017
dc.departmentOMÜ, Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalıen_US
dc.departmentTıp Fakültesi / Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
dc.descriptionTez (tıpta uzmanlık) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2017en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 118329en_US
dc.description.abstractGiriş ve Amaç: Günümüzde tıp uygulamaları hekim merkezliden hasta merkezli yaklaşıma doğru bir değişim göstermektedir. Bu çalışmada tıp fakültesi dönem bir, üç, altı öğrencilerinin ve hastaların hasta merkezli bakım konusundaki algı ve tutumlarını yanı sıra dönem altı öğrencilerine verilen eğitimin hasta merkezli bakıma ve empati seviyelerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Gözlemsel analitik tipte kesitsel ve yarı deneysel nitelikteki çalışmamıza 259 hasta ve 551 tıp öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara sosyodemografik veri formu, Hasta-Hekim İlişkisine Yönelik Tutum Ölçeği (PPOS) ve Hekim Empati Ölçeği- Öğrenci versiyonu (JSPE-S) uygulanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, %95 güven aralığı ile sunulmuştur. Verilerin karşılaştırılmasında ki-kare, t testi ve ANOVA kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Dönem 1, 3, 6 öğrencilerinin ve hastaların PPOS ortalaması sırasıyla 4,17±0,42, 3,76±0,37, 3,33±0,34 ve 3,10±0,76 puandır. Kız öğrencilerin PPOS ortalaması (3,93±0,55) erkek öğrencilerden (3,54± 0,43) anlamlı olarak daha yüksektir (p=0,000). Hastaların cinsiyet açısından PPOS ortalamaları arasında bir fark saptanmamıştır. Kız öğrencilerin JSPE-S ortalaması da erkek öğrencilerden anlamlı olarak daha yüksektir. Eğitim ile öğrencilerin hem hasta merkezli tutumu hem de empati seviyeleri anlamlı olarak olumlu yönde etkilenmiştir. Sonuç: Çalışmamızda tıp öğrencilerinin ve hastaların tutumunun doktor merkezli olduğu saptanmıştır. Eğitimler aracılığıyla öğrencilerin empati seviyelerinin yükseltilmesi ve hasta merkezli olmaları sağlanabilir.
dc.description.abstractIntroduction: Nowadays medicine, the physician-centered shows a shift to patient-centered. In this study, it was aimed to evaluate the attitudes of one, three, and six-year medical students and patients on patient-centered care and the effect of education on sixth-year students on patient-centered care and empathy levels. Method: The cross-sectional, observational analytic and quasi-experimental design study included 259 patients and 551 medical students. Participants sociodemographic data form, the Patient Practitioner Orientation Scale (PPOS) and The Jefferson Scale of Physician Empathy (JSPE-S) is applied. Data are presented in number, percent, mean, standard deviation, 95% confidence interval. Chi-square, t-test and ANOVA were used in the comparison of the data. Statistical significance was accepted as p <0.05. Results: The mean PPOS of the students 1, 3, 6 and patients were 4,17 ± 0,42, 3,76 ± 0,37, 3,33 ± 0,34 and 3,10 ± 0,76, respectively. Female students' PPOS means are significantly higher than male students. There was no difference between the PPOS averages in terms of sex of the patients. Female students' JSPE-S averages are significantly higher than male students. Education significantly positively affected both the patient-centered attitude and the empathy levels of the students. Conclusion: In our study, it was figured out that the attitudes of medical students and patients were doctor-centered. Through the educations, it is possible to increase the empathy levels of the students and to be patient-centered.en_US
dc.formatIX, 77 yaprak : tablo, şekil ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage87
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofuk5x2WQZjpDLnW-Mehcy_9g-aXff0JE_FdkwzIAQqS_Ii
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/118329.pdf
dc.identifier.yoktezid482989
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Tıp Fakultesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAile Hekimliği
dc.subjectAile Hekimliği
dc.subjectDoktor-Hasta İlişkileri
dc.subjectEmpati
dc.subjectHasta Bakımı
dc.subjectFamily Medicineen_US
dc.subjectFamily Practiceen_US
dc.subjectHasta Merkezli Bakım
dc.subjectPhysician-Patient Relationsen_US
dc.subjectEmpathyen_US
dc.subjectHastalar
dc.subjectPatient Careen_US
dc.subjectPatient-Centered Careen_US
dc.subjectHastalık
dc.subjectPatientsen_US
dc.subjectDiseaseen_US
dc.subjectÖğrenciler-Tıp
dc.subjectStudents-Medicalen_US
dc.subject.otherTEZ TIP Ş131h 2017en_US
dc.titleHasta Merkezli Bakım Konusunda Hekimlerin ve Hastaların Algı ve Görüşleri
dc.titlePerceptions and Opinions of Physicians and Patients About Patient-Centered Careen_US
dc.typeSpecialist Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files