Publication:
Üniversite Öğrencilerinin İyimserlik Düzeyleri ile Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

T.C.ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİSOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜEĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALIÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İYİMSERLİK DÜZEYLERİ İLEKİŞİLİK ÖZELLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİCEM GENÇOĞLUÖZETBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin iyimserlikdüzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir.Araştırmanın evrenini 2005-2006 eğitim döneminde SamsunOndokuzmayıs Üniversitesi Samsun Eğitim Fakültesinde öğrenimgörmekte olan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise2005-2006 eğitim döneminde Samsun Ondokuzmayıs ÜniversitesiSamsun Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 623 öğrencioluşturmuştur. Araştırmada üniversite öğrencilerinin iyimserlikdüzeylerini belirlemek için; Balcı ve Yılmaz (2002) tarafındangeliştirilen İyimserlik Ölçeği, kişilik özelliklerinin belirlenmesi için;Özgüven (1992) tarafından geliştirilen Hacettepe Kişilik Envanteri(HKE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi,Fisher'in Least Significant Difference (LSD) testi uygulanmıştır.Sonuçların yorumlanmasında ise .05 hata payı üst değer olarakalınmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgular maddeler halinde şöyleözetlenebilir;1. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Kendini Gerçekleştirmedüzeyleri anlamlı olarak yüksek bulunmuştur.2. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Duygusal Kararlılık düzeylerianlamlı olarak yüksek bulunmuştur.3. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Nevrotik Eğilim düzeylerianlamlı olarak düşük bulunmuştur.4. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Psikotik Eğilim düzeyleri anlamlıolarak düşük bulunmuştur.5. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Aile İlişkileri düzeyleri anlamlıolarak yüksek bulunmuştur.6. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Sosyal İlişki düzeyleri anlamlıolarak yüksek bulunmuştur.7. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Sosyal Norm düzeyleri anlamlıolarak yüksek bulunmuştur.8. İyimserlik düzeyi yüksek olan öğrencilerin, iyimserlik düzeyidüşük olan öğrencilere göre Antisosyal Eğitim düzeylerianlamlı olarak düşük bulunmuştur.
T.C.ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİSOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜEĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALIEXAMINATION OF RELATIONSHIP BETWEEN UNIVERSITYSTUDENTS? LEVEL OF OPTIMISM AND THEIR PERSONALITYTRAITSCEM GENÇOĞLUABSTRACTIn this study, the relationship between the optimism levels andpersonality of university students has been analysed. Total fieldunder survey consists of the Students of 19 Mayıs UniversityEducation Faculty of 2005-2006 educatinal year. In order to eveluateoptimism levels of university students ?İyimserlik Ölçeği? (OptimismScale) developed by Bacı and Yılmaz (2002), to determinepersonality traits ?Hacettepe Kişilik Envanteri? (Hacettepe PersonalityInventory) developed by Özgüven (1992) have been used. Toanalyze the, One-Way ANOVA and Least Significant Difference(LSD) test of Fisher have been used. For interpratation results .05fault share has been nominated as upper value.The finding of the study can be summarized as follows:1. The level of Self Actualization for students whoseoptimism levels are high has been detected significantlyhigh compared to the students having low optimismlevels.2. The level of Emotional Determination fort he studentswhose optimism level has been detected significantlyhigh compared to the students having low optimism level.3. The level of NeuroticTendency for the students havinghigh optimism level has been detected significantly lowcompared to the students having low optimism level.4. The level of Psychotic Tendency fort he students havinghigh optimism level has been significantly low comparedto the students having low optimism level.5. The level of Family Relationship for the students havinghigh optimism level has been detected significantly highcompared to the students having low optimism level.6. The level of Social Relationship for the students havinghigh optimism level has been detected significantly highcompared to the students having low optimism level.7. The level of Social Norm for the students having highoptimism level has been detected significantly highcompared to the students having low optimism level.8. The level of Antisocial Tendency for the students havinghigh optimism level has been detected significantly lowcompared to the students having low optimism level.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Ünivertesi, 2006
Libra Kayıt No: 16130

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

137

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By