Publication:
Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Akademik Erteleme Sıklığı ve Yordayıcıları

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, tıp öğrencilerinde akademik erteleme sıklığı ve yordayıcılarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu kesitsel tipte bir anket çalışmasıdır. Literatür taranarak oluşturulan anket formunda sosyodemografik veri formu, Aitken Akademik Erteleme Ölçeği (AAEÖ), Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) ve Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği (DASS-21) yer almaktadır. Akademik ertelemenin yordayıcıları olarak nitelendirilen benlik saygısı, genel psikolojik sıkıntı ve akademik performans değişkenleri arasındaki ilişki ve yordayıcılık durumları, SPSS tabanlı PROCESS macro, Hayes model 6 kullanılarak çoklu aracılık analizi ile tespit edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya 696 tıp fakültesi öğrencisi katıldı. Öğrencilerin %59,1'i kadınlardan oluşmaktaydı ve ortalama yaş 21,8±2,2 olarak bulundu. Tıp öğrencilerinin AAEÖ ortalaması 41,6±11,9, RBSÖ ortalaması 1,4±1, DASS-21 ortalaması 44,7±23,2 olarak saptandı. Akademik erteleme sıklığı %52.2 olarak bulundu. Öğrencilerin AEEÖ ortalaması cinsiyet ve dönem açısından anlamlı farklılık göstermedi (p>0,05). Oluşturulan model ile akademik ertelemeye akademik performans, benlik saygısı ve genel psikolojik sıkıntının direkt ve indirekt etkileri olduğu saptanmıştır (p< 0,01). Sonuç: Tıp öğrencilerinin yaklaşık yarısının akademik erteleme eğilimine sahip olduğu ve akademik ertelemenin yordayıcılarının düşük akademik performans, düşük benlik saygısı ve kötü genel psikolojik durum olduğu saptandı. Anahtar sözcükler: akademik erteleme, akademik performans, benlik saygısı, depresyon, anksiyete, stres
Purpose: In this study, it was aimed to evaluate the prevalence of academic procrastination and predictors in medical students. Method: This work is a cross-sectional survey study. There are sociodemographic data form, Aitken Academic Procrastination Scale (AAPS), Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), and Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) in the questionnaire form created by reviewing the literature. The relationship and predictive status between self-esteem, general psychological distress, and variables of academic performance, which are considered as predictors of academic procrastination, were determined by using the PROCESS macro for SPSS and making a double mediation analysis with Model 6. Findings: There were 696 medical faculty students participating in the study. 59.1% of the students were women and the mean age was found to be 21.8±2.2 years. The mean AAPS of the medical students was 41.6±11.9, the mean of RSES was 1.4±1.0, and the mean of DASS-21 was 44.7±23.2. The prevalence of academic procrastination was found to be 52.2%. The AAPS mean of the students did not differ significantly in terms of gender and period (p>0.05). With the model created, it was determined that academic performance, self-esteem, and general psychological distress had direct and indirect effects on academic procrastination (p< 0.01). Conclusion: It was specified that nearly half of the medical students had a tendency towards academic procrastination, and the predictors of academic procrastination were stated as low academic performance, low self-esteem, and poor general psychological. Keywords: academic procrastination, academic performance, self-esteem, depression, anxiety, stress

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

50

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By