Publication: Okul Öncesi Çocuk Kitaplarında Girişimcilik ve Yenilikçilik Kavramlarının Temsili: Tematik ve İçerik Analizi
Abstract
Bu çalışma, okul öncesi çocuk kitaplarında girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarının tematik ve içerik düzeyinde nasıl temsil edildiğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, okul öncesi çocukluk döneminin bilişsel ve sosyal gelişim açısından kritik bir evre olmasından hareketle, bu yaş grubuna yönelik kitapların girişimci ve yenilikçi davranışları ne ölçüde teşvik ettiğini sorgulamaktadır. Bu kapsamda MEB 365 Gün Öykü serisinde yer alan kitaplar, nitel araştırma yöntemleri (tematik analiz ve içerik analizi) kullanılarak analiz edilmiştir Analizler, metinlerdeki karakter davranışları, hikâye kurguları ve dilsel unsurlar üzerinden girişimcilik (cesaret, liderlik, kaynak yönetimi) ve yenilikçilik (yaratıcılık, keşif, sosyal sorumluluk) temalarının nasıl işlendiğini ortaya koymayı hedeflemiştir. Bulgular, kitapların büyük bölümünde girişimcilikle ilişkili davranışların sınırlı ve genellikle geleneksel toplumsal roller çerçevesinde sunulduğunu göstermektedir. Araştırma sonucunda toplam elli üç kitaptan otuz dört tanesinin girişimcilik veya yenilikçilik ile doğrudan, on dokuz kitabın ise dolaylı olarak ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Yenilikçilik teması genellikle teknolojik unsurlardan ziyade doğal keşifler ve basit problem çözme senaryoları aracılığıyla aktarılmıştır. Ayrıca, kültürel çeşitlilik ve sosyo-ekonomik farklılıkların temsiliyetinde belirgin eksiklikler tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, okul öncesi kitapların girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını kapsayıcı ve dengeli bir perspektifle ele almadığını işaret etmektedir. Çalışma, okul öncesi çocukluk eğitiminde bu kavramların daha etkili bir şekilde desteklenmesi için yazarlara, eğitimcilere ve politika yapıcılara öneriler sunmaktadır. Özellikle, kültürel çeşitliliği yansıtan ve çocukları yenilikçi düşünmeye teşvik eden hikâye kurgularının geliştirilmesinin önemini vurgulamaktadır.
This study aims to analyze how the concepts of entrepreneurship and innovation are represented in preschool children's books at thematic and content levels. Considering that early childhood is a critical stage in terms of cognitive and social development, the research questions the extent to which books for this age group encourage entrepreneurial and innovative behaviors. In this context, the books in the MEB 365 Days Story series were analyzed using qualitative research methods (thematic analysis and content analysis). The analyses aimed to reveal how the themes of entrepreneurship (courage, leadership, resource management) and innovation (creativity, discovery, social responsibility) were handled through character behaviors, story plots, and linguistic elements in the texts. The findings show that in the majority of the books, entrepreneurial behaviors are presented within the framework of limited and generally traditional social roles. As a result of the research, it was determined that thirty-four out of a total of fifty-three books were directly related to entrepreneurship or innovation, and nineteen books were indirectly related. The theme of innovation was generally conveyed through natural discoveries and simple problem-solving scenarios rather than technological elements. In addition, significant deficiencies were identified in the representation of cultural diversity and socio-economic differences. These results indicate that preschool textbooks do not address the concepts of entrepreneurship and innovation with an inclusive and balanced perspective. The study offers recommendations to authors, educators and policy makers for more effective support of these concepts in early childhood education. In particular, it emphasizes the importance of developing story plots that reflect cultural diversity and encourage children to think innovatively.
This study aims to analyze how the concepts of entrepreneurship and innovation are represented in preschool children's books at thematic and content levels. Considering that early childhood is a critical stage in terms of cognitive and social development, the research questions the extent to which books for this age group encourage entrepreneurial and innovative behaviors. In this context, the books in the MEB 365 Days Story series were analyzed using qualitative research methods (thematic analysis and content analysis). The analyses aimed to reveal how the themes of entrepreneurship (courage, leadership, resource management) and innovation (creativity, discovery, social responsibility) were handled through character behaviors, story plots, and linguistic elements in the texts. The findings show that in the majority of the books, entrepreneurial behaviors are presented within the framework of limited and generally traditional social roles. As a result of the research, it was determined that thirty-four out of a total of fifty-three books were directly related to entrepreneurship or innovation, and nineteen books were indirectly related. The theme of innovation was generally conveyed through natural discoveries and simple problem-solving scenarios rather than technological elements. In addition, significant deficiencies were identified in the representation of cultural diversity and socio-economic differences. These results indicate that preschool textbooks do not address the concepts of entrepreneurship and innovation with an inclusive and balanced perspective. The study offers recommendations to authors, educators and policy makers for more effective support of these concepts in early childhood education. In particular, it emphasizes the importance of developing story plots that reflect cultural diversity and encourage children to think innovatively.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
202
