Publication:
Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında İnfluencer'ların Z Kuşağı Sosyal Medya Kullanıcılarına Etkileri

dc.contributor.advisorÇakın, Ömer
dc.contributor.authorYaman, Deniz
dc.date.accessioned2025-12-13T09:35:02Z
dc.date.issued2020
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu tez çalışmasında, sosyal platformlarda geniş bir takipçi kitlesine ve etkileşim gücüne sahip, Influencer olarak nitelendirilen nüfuzlular ile dijital çağın çocukları olarak adlandırılan Z Kuşağı bireyleri arasındaki ilişki Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde internetin keşfi ve gelişim süreci, sosyal medya uygulamalarının temel prensipleri, web 1.0 ve 2.0 ile ağ toplumu kavramları ve kuşak türleri hakkında detaylı alanyazın çalışması yapılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde ise Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı'nın genel özellikleri ve temel kavramlarına ilişkin literatür taraması yapılmıştır. Tez çalışmasının üçüncü bölümünde ise, araştırma bağlamında katılımcılardan toplanan veriler, betimsel ve istatistiksel analizlere tabi tutularak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında gerekli verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmış, örneklem seçiminde ise Kolayda Örnekleme ve Kartopu Örnekleme yöntemlerinden faydalanılmıştır. Anket formunun çevrim içi platformda oluşturulmasında Google Formlar uygulamasından yararlanılmış, anket formuna ait link internet aracılığıyla katılımcıların erişimine sunulmuştur. Araştırma kapsamında toplam 614 kişiden veri toplanmış, gerekli ön koşulları taşıyan 513 kişinin verdiği yanıtlar değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde IBM Spss Statistics 22.0 for Windows paket programından faydalanılmıştır. Bireylerin ölçekte yer alan ifadelere katılım düzeyleri arasında herhangi bir farklılık olup, olmadığını tespit etmek amacıyla veriler Bağımsız Örneklem T testi ve ANOVA analizlerine tabi tutulmuş, elde edilen sonuçlara göre bireylerin katılım düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Influencer, Z Kuşağı, Kullanımlar ve Doyumlar, Sosyal Medya
dc.description.abstractIn this thesis, the relationship between the phenomena characterized as Influencer with a wide audience and interaction power on social platforms and the Z generation individuals called children of the digital age has been examined in the context of Uses and Gratifications Theory. In the first part of the study, detailed literature study was conducted on the discovery and development process of the internet, basic principles of social media applications, web 1.0 and 2.0, network society concepts and generation types. In the second part of the study, a literature review was made on the general features and basic concepts of the Uses and Gratifications Theory. In the third part of the thesis, the data collected from the participants in the context of the research were analyzed and interpreted by subjecting to descriptive and statistical analyzes. Within the scope of the research, the survey method was used to collect the necessary data, while Easy Sampling and Snowball Sampling methods were used in sample selection. Google Forms application was used to create the survey form on the online platform, the link of the survey form was made available to the participants via the internet. In the context of the research, data were collected from a total of 614 people, and the responses of 513 people with the necessary prerequisites were evaluated. IBM Spss Statistics 22.0 for Windows package program was used to analyze the data. The data were subjected to Independent Sample T test and ANOVA analysis in order to determine whether there is any difference between the level of participation of the individuals in the expressions on the scale and it was determined that there were statistically significant differences between the level of participation of the individuals. Keywords: Influencer, Z Generation, Social Media, Uses and Gratificationsen_US
dc.identifier.endpage114
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Eb5EkakJlp3olBdo_wNEGcDib5x5v-NPOfBw4H2TTZKRQsVuSF_91nJdJHB-CzL0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/51994
dc.identifier.yoktezid629965
dc.language.isotr
dc.subjectİletişim Bilimleri
dc.subjectKullanımlar ve Doyumlar
dc.subjectSosyal Medya
dc.subjectZ Kuşağı
dc.subjectInfluencer
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.subjectUses and Gratificationsen_US
dc.subjectSocial Mediaen_US
dc.subjectGeneration Zen_US
dc.subjectInfluenceren_US
dc.titleKullanımlar ve Doyumlar Bağlamında İnfluencer'ların Z Kuşağı Sosyal Medya Kullanıcılarına Etkileri
dc.titleEffects of Influencers on Z Generation Social Media Users in the Context of Uses and Gratificationsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files