Publication: Iraklı İngilizce Öğretmenlerinin İletişimsel Dil Öğretimine Yönelik Tutumlarıyla Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkinin Araştırılması
Abstract
İletişimsel dil öğretimi (CLT), Türkiye, Çin ve Irak gibi ülkelerde İngilizce'yi yabancı dil olarak öğretmek için yaygın olarak kullanılan en yaygın yaklaşım haline geldi. Pek çok dilbilimci ve araştırmacı bu yaklaşıma, özellikle de öğretmenlerin tutumlarına odaklanmıştır, çünkü tutumlar öğretmenlerin davranışlarında önemli bir rol oynamaktadır. Buna bağlı olarak Irak'ta Milli Eğitim Bakanlığı gramer-çeviri yöntemi yerine bunu uygulamak için iletişimsel bir yaklaşıma dayalı bir müfredat geliştirmiştir. Ancak, CLT yaklaşımı hala Iraklı öğretmenler tarafından sınıflarda yeterince uygulanmamaktadır. Irak okullarında CLT'nin uygulanmasını engelleyen zorlukları incelemek için yürütülen çok sayıda araştırmaya rağmen, öğretmenlerin bu yaklaşıma yönelik tutumlarını inceleyen çok az miktarda veri bulunmaktadır. Bu nedenle, bu çalışma öğretmenlerin CLT'ye yönelik tutumları ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Ayrıca öğretmenlerin CLT yaklaşımına yönelik tutum düzeylerini ve öz-yeterlik inançları düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Projede, Irak'ın Salah Al-Din kentindeki resmi ortaokul ve liselerde çalışan rastgele 255 öğretmen seçildi. Katılımcılardan iki ölçek doldurmaları istendi. İlk ölçek CLT yaklaşımını inceler ve 24 madde içerir. İkinci ölçek, öğretmenlerin öz-yeterlik inançlarını inceler ve 30 maddeden oluşur. Araştırma verilerinin analizinde Pearson korelasyon yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin CLT yaklaşımına yönelik tutumları ile öz-yeterlik inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Ayrıca bulgular, öğretmenlerin tutum düzeylerinin ortalama düzeyde olduğunu, öğretmenlerin özgüvenlerinin ise ortalamanın biraz üzerinde olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin cinsiyeti, okul türü (kız/erkek okulu) ve öğretmenlerin iş deneyimi açısından öğretmenlerin CLT'ye yönelik tutumları ile yeterlik inançları arasında anlamlı bir ilişki olduğu söylenebilir.
Communicative Language Teaching (CLT) has become the most common approach widely used to teach English as a foreign language in countries such as Turkey, China, and Iraq. Accordingly, many linguists and researchers have paid attention to this approach, especially teachers' attitudes, since attitude plays a vital role in teachers' behavior. Accordingly, in Iraq, the Ministry of Education has designed its curriculum based on the communicative approach to apply it instead of the grammar-translation method. However, the communicative approach is still not sufficiently implemented by Iraqi teachers in the classrooms. Despite many studies conducted to investigate the difficulties that hinder the implementation of CLT in Iraqi schools, there is a minimal number that investigates teachers' attitudes toward this approach. Therefore, this research investigates the correlation between Iraqi EFL teachers' attitudes about CLT and their self-efficacy beliefs. Moreover, the research aims to measure the level of teachers' attitudes about the CLT approach and their levels of self-efficacy beliefs. Accordingly, 255 teachers were randomly chosen from Iraqi public intermediate, high schools, and secondary schools in Salah Al-din. The participants were required to fill out two scales. The first scale investigates teachers attitiudes toward CLT and involves 24 items. The second scale investigates teachers' self-efficacy beliefs and involves 30 items. Pearson Correlation Coefficient was utilized to analyse the data of the research. The results demonstrated that there is a positive statistically significant difference between teachers' attitudes toward the CLT approach and their self-efficacy beliefs. In addition, the findings showed that the level of teachers' attitudes are moderate, while teachers' self-efficacy beliefs were slightly more than moderate. It can be concluded that there is a significant correlation between teachers' attitudes toward CLT and their efficacy beliefs in terms of teachers' gender, type of school (school for girls/boys), and teachers' work experience.
Communicative Language Teaching (CLT) has become the most common approach widely used to teach English as a foreign language in countries such as Turkey, China, and Iraq. Accordingly, many linguists and researchers have paid attention to this approach, especially teachers' attitudes, since attitude plays a vital role in teachers' behavior. Accordingly, in Iraq, the Ministry of Education has designed its curriculum based on the communicative approach to apply it instead of the grammar-translation method. However, the communicative approach is still not sufficiently implemented by Iraqi teachers in the classrooms. Despite many studies conducted to investigate the difficulties that hinder the implementation of CLT in Iraqi schools, there is a minimal number that investigates teachers' attitudes toward this approach. Therefore, this research investigates the correlation between Iraqi EFL teachers' attitudes about CLT and their self-efficacy beliefs. Moreover, the research aims to measure the level of teachers' attitudes about the CLT approach and their levels of self-efficacy beliefs. Accordingly, 255 teachers were randomly chosen from Iraqi public intermediate, high schools, and secondary schools in Salah Al-din. The participants were required to fill out two scales. The first scale investigates teachers attitiudes toward CLT and involves 24 items. The second scale investigates teachers' self-efficacy beliefs and involves 30 items. Pearson Correlation Coefficient was utilized to analyse the data of the research. The results demonstrated that there is a positive statistically significant difference between teachers' attitudes toward the CLT approach and their self-efficacy beliefs. In addition, the findings showed that the level of teachers' attitudes are moderate, while teachers' self-efficacy beliefs were slightly more than moderate. It can be concluded that there is a significant correlation between teachers' attitudes toward CLT and their efficacy beliefs in terms of teachers' gender, type of school (school for girls/boys), and teachers' work experience.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
72
