Publication: 5e Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel Akıl Yürütme Becerilerine, Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi
| dc.contributor.advisor | Ersoy, Esen | |
| dc.contributor.author | Turhan, Mert | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-13T09:23:08Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / Matematik Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, 5E öğrenme modelinin uygulandığı bir öğretim ortamının 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel akıl yürütme becerilerine ve başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Giresun ili sınırları içerisindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 47 yedinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel desenin kullanıldığı bu araştırmada amaçlı örnekleme yöntemiyle 23 öğrencinin yer aldığı bir deney ve 24 öğrencinin yer aldığı bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubundaki dersler, araştırmacı tarafından hazırlanan 5E öğrenme modeline yönelik ders planları ile yürütülürken; kontrol grubunda ise sınıfın mevcut matematik öğretmeni tarafından çağdaş öğretim yöntemleri ile eğitim faaliyetleri sürdürülmüştür. 4 hafta süren araştırmada her iki grup da müfredat konularını aynı zaman diliminde işlemiştir. Deney grubunda haftada 5 saat olmak üzere toplam 20 ders saati uygulama yapılmıştır. Araştırmada başarı testi ve kalıcılık testi uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak; 5E öğrenme modeline yönelik 4 haftalık ders planı, 'Cebirsel Akıl Yürütme Becerisine Yönelik Hazırlanan Rutin Olmayan Problemler' ve 'Eşitlik ve Denklem Alt Öğrenme Alanına Yönelik Başarı Testi' kullanılmıştır. Başarı testi ve kalıcılık testinden elde edilen verilerin analizi IBM-SPSS 23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. 5E öğrenme modelinin cebirsel akıl yürütme becerisine yönelik etkisini incelemek adına hazırlanan rutin olmayan problemler, Kasmer'in (2008) geliştirmiş olduğu 'Cebirsel Muhakeme Göstergeleri' ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı testi ve kalıcılık testi puanları açısından deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farkın ortaya çıktığı gözlenmiştir. 5E öğrenme modelinin öğrencilerin cebirsel akıl yürütme becerilerine etkisi üzerine yapılan araştırma sonucunda, deney grubunda yer alan öğrencilerin cebirsel akıl yürütme becerilerine az sayıda yüksek ve düşük seviyede etki ettiği tespit edilirken çoğunlukla orta seviyede etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. | |
| dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the effect of an instructional environment based on the 5E learning model on 7th grade students' algebraic reasoning skills and academic achievement. The research was conducted in the 2024–2025 academic year with 47 seventh-grade students studying at a public school located within the boundaries of Giresun, Turkey. In this study, which employed an experimental design, a purposive sampling method was used to form an experimental group consisting of 23 students and a control group consisting of 24 students. While the lessons in the experimental group were conducted using lesson plans based on the 5E learning model prepared by the researcher, the control group continued their education through contemporary teaching methods delivered by the classroom's regular mathematics teacher. In the four-week study, both groups covered the same curriculum topics within the same time frame. In the experimental group, instruction was carried out for a total of 20 class hours, with 5 hours per week. An achievement test and a retention test were administered as part of the study. As data collection tools, a four-week lesson plan based on the 5E learning model, 'Non-Routine Problems Designed to Measure Algebraic Reasoning Skills,' and an 'Achievement Test for the Sub-Learning Area of Equality and Equation' were used. The data obtained from the achievement and retention tests were analyzed using the IBM-SPSS 23.0 software package. The non-routine problems developed to examine the effect of the 5E learning model on algebraic reasoning skills were analyzed using the 'Indicators of Algebraic Reasoning' developed by Kasmer (2008). As a result of the study, a statistically significant difference was observed in favor of the experimental group in terms of achievement and retention test scores. Regarding the effect of the 5E learning model on students' algebraic reasoning skills, it was found that the model had a limited impact at high and low levels but mostly had a moderate effect on the students in the experimental group. | en_US |
| dc.identifier.endpage | 273 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=V-oEQd0LkkqRGCXNzJWCTbM4061jouVvkw9qAmfWtp7dwEVKlL6VSo5R0TE2ZVaE | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/51179 | |
| dc.identifier.yoktezid | 975302 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
| dc.subject | Matematik | |
| dc.subject | Education and Training | en_US |
| dc.subject | Mathematics | en_US |
| dc.title | 5e Öğrenme Modelinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebirsel Akıl Yürütme Becerilerine, Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi | |
| dc.title | The Effect of the 5e Learning Model on 7th Grade Students’ Algebraic Reasoning Skills, Achievement, and Retention | en_US |
| dc.type | Master Thesis | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
