Publication: Salih Zeki'nin 'Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri' Kitabındaki Kazanımların Günümüz Beşinci Sınıf Matematik Kazanımları ile Karşılaştırılması ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi
| dc.contributor.advisor | Bilici, Mustafa | |
| dc.contributor.author | Aksu, Eda Çelik | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-13T09:16:20Z | |
| dc.date.issued | 2024 | |
| dc.department | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı / İlköğretim Matematik Eğitimi Bilim Dalı | |
| dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, matematik dersi öğretim programında yer alan beşinci sınıf matematik kazanımları (MEB, 2018) ile matematik tarihinde önemli bir yere sahip olan Salih Zeki Bey'in beşinci sınıflar için yazmış olduğu Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabı içerisindeki kazanımların karşılaştırılarak benzer ve farklı yönlerinin ortaya konulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, benzer ve farklı yönleri karşılaştırılan kazanımlar ile Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabı içerisinde kullanılan yöntem ve tekniklerin günümüzde uygulanabilirliği, ilköğretim matematik öğretmenlerinin görüşlerine başvurularak belirlenmek amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olup doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak matematik dersi öğretim programı beşinci sınıf kazanımları ile Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabında bulunan beşinci sınıf kazanımlarını içeren bölümlerin çevirisi yapılarak kullanılmıştır. Ayrıca Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabında kullanılan bazı yöntem ve tekniklerin günümüz beşinci sınıf düzeyinde kullanılabilirliğini belirlemek ve bu iki kazanımın benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırılmasına yönelik on ilköğretim matematik öğretmenine yönelik hazırlanan görüşme formu uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; doğal sayılar, ondalık gösterim ve kesirler konusunda kazanımların büyük oranda birbirine yakın olduğu görülürken bu konular ile ilgili kitap içerisinde daha fazla kazanım olduğu görülmüştür. Tamsayılar ile çarpanlar ve katlar konusunun Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabında yer aldığı görülmüştür. Geometri konusunun, matematik dersi öğretim programında kazanımları mevcutken Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabında bu kazanımların çoğunun yer almadığı görülmüştür. Öğretmenlere uygulanan görüşme formu sonucunda, Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabı içerisinde kullanılan tekniklerin günümüzde öğrencinin matematiğe olan ilgisini arttırmak, merak uyandırmak için kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri kitabındaki kazanımlar matematik dersi öğretim programında yer alan beşinci sınıf kazanımlarına göre daha yoğun kazanımlar içerdiği görüşme formu sonucunda belirlenmiştir. | |
| dc.description.abstract | The aim of this study is to compare the fifth-grade mathematics learning outcomes in the mathematics course curriculum (MEB, 2018) and the achievements in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book written for fifth grades by Salih Zeki Bey, who has an important place in the history of mathematics, and to identify their similar and different aspects. is to be revealed. For this purpose, it was aimed to determine today's applicability of the methods and techniques used in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book, with similar and different aspects compared, by consulting the opinions of primary school mathematics teachers. The research is a qualitative study and document analysis method was used. As a data collection tool, the fifth-grade achievements of the mathematics curriculum and the sections containing the fifth-grade learning outcomes in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book were translated and used. In addition, an interview form prepared for ten primary school mathematics teachers was applied to determine the suitability of some of the methods and techniques used in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book for today's fifth grade level and to compare the similarities and differences of these two outcomes. Descriptive analysis was used to analyze the data obtained. When the research results are examined; While it was seen that the gains in natural numbers, decimal notation and fractions were largely similar to each other, it was seen that there were more gains in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book regarding these subjects. It has been seen that the subject of integers, factors and multiples is included in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book. While the subject of geometry has gains in the mathematics course curriculum, it has been observed that these gains are rarely included in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book. As a result of the survey applied to teachers, it was concluded that the objectives in the Yeni Usul Resimli Hisab Dersleri book were much more intense and were not suitable for the level of fifth grade students. It was seen as a result of the interview form that the techniques used in the book can be used today to increase the student's interest in mathematics and to arouse curiosity. | en_US |
| dc.identifier.endpage | 82 | |
| dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLnk4lCQxu2zRRDjREPCjCH0WGOV4yLpm9NNKyve8VaEG | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12712/49867 | |
| dc.identifier.yoktezid | 909578 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.subject | Matematik | |
| dc.subject | Mathematics | en_US |
| dc.title | Salih Zeki'nin 'Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri' Kitabındaki Kazanımların Günümüz Beşinci Sınıf Matematik Kazanımları ile Karşılaştırılması ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi | |
| dc.title | Comparison of the Acquisitions in Salih Zeki’s ‘Yeni Usül Resimli Hisab Dersleri’ Book with Today’s Fifth Grade Acquisitions and Examination of Teachers’ Opinions | en_US |
| dc.type | Master Thesis | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |
