Publication:
Sürdürülebilir Kalkınma Konusunda Argümantasyon Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme ve Akademik Başarıları Üzerine Etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı fen bilimleri eğitiminde argümantasyon tabanlı etkinlikler ile desteklenen sürdürülebilir kalkınma konusunun 8.sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılı 1. döneminde İstanbul ili Zeytinburnu ilçesindeki bir devlet ortaokulunda okuyan 8. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu olarak deney ve kontrol grubu olmak üzere iki farklı sınıf belirlenmiştir. Araştırma deney grubunda 20, kontrol grubunda 20 öğrenci ile toplamda ise 40 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Sürdürülebilir kalkınma konusuna ait ön bilgileri ölçmek için çalışmaya katılan öğrencilerin tamamına ön test olarak 'Sürdürülebilir Kalkınma Akademik Başarı Testi' uygulanmıştır. Araştırma öncesinde öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerini ölçmek için araştırmaya katılan tüm öğrencilere 'Ortaokul Öğrencileri için Eleştirel Düşünme Ölçeği' uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunun normal bir dağılımda olup olmadığını incelemek için grupların Skewness ve Kurtosis değerlerine bakılmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonucunda grupların normal dağılımda olduğu sonucuna varılmıştır. Deney ve kontrol grubunun homojen olup olmadığını incelemek için gruplara Levene testi uygulanmıştır. Levene istatistiği değerleri grupların homojen olduğunu göstermektedir. Sürdürülebilir kalkınma konusu deney grubunda argümantasyon tabanlı etkinlikler ile işlenirken kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Ön test olarak uygulanan 'Ortaokul Öğrencileri için Eleştirel Düşünme Ölçeği' ve 'Sürdürülebilir Kalkınma Akademik Başarı Testi' her iki gruba son test olarak tekrar uygulanmıştır. Testlerde ortaya çıkan sonuçları incelemek için SPSS (Statitical Package for Social Sciences) programı ile t-testi analizi yapılmıştır. T-testi analizi sonuçlarına göre gruplar arası eleştirel düşünme ve akademik başarı açısından anlamlı bir fark olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde argümantasyon tabanlı etkinlikler ile desteklenen sürdürülebilir kalkınma konusunun öğrencilerin eleştirel düşünmelerine ve akademik başarılarına olumlu yönde etki ettiği sonucuna varılmıştır. Araştırma verileri bütünsel olarak değerlendirildiğinde argümantasyon tabanlı öğretimin farklı sınıf düzeylerindeki fen bilimleri dersi konularında kullanılmasının ve öğretmenlerin argümantasyon tabanlı öğretimi derslerinde daha çok kullanması için hizmet içi eğitimler ile desteklenmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
The aim of this study is to examine the effect of sustainable development, supported by argumentation-based activities in science education, on the critical thinking and academic achievement of 8th grade students. The research was conducted with 8th grade students studying at a public secondary school in Zeytinburnu district of Istanbul in the first semester of the 2023-2024 academic year. Two different classes were determined as the study group: experimental and control groups. The research was conducted with 20 students in the experimental group and 20 students in the control group, for a total of 40 students. A pre-test post-test control group quasi-experimental design was used in the research. 'Sustainable Development Academic Achievement Test' was applied to all students participating in the study as a pre-test to measure their preliminary knowledge on the subject of sustainable development. Before the research, 'Critical Thinking Scale for Secondary School Students' was applied to all students participating in the research to measure the students' critical thinking levels. To examine whether the experimental and control groups had a normal distribution, Skewness and Kurtosis values of the groups were examined. As a result of the analysis, it was concluded that the groups were in normal distribution. Levene test was applied to the groups to examine whether the experimental and control groups were homogeneous. Levene statistics values show that the groups are homogeneous. While the topic of sustainable development was taught with argumentation-based activities in the experimental group, traditional teaching methods were used in the control group. 'Critical Thinking Scale for Secondary School Students' and 'Sustainable Development Academic Achievement Test', which were applied as pre-tests, were re-applied to experimental and control groups as post-tests. To examine the results of the tests, t-test analysis was performed with the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) program. According to the t-test analysis results, it was investigated whether there was a significant difference between the groups in terms of critical thinking and academic achievement. When the results of the study were examined, it was concluded that the topic of sustainable development supported by argumentation-based activities had a positive impact on students' critical thinking and academic success. When the research data are evaluated holistically, it is thought that it would be beneficial to use argumentation-based teaching in science courses at different grade levels and to support teachers with in-service training to use argumentation-based teaching more in their lessons and classrooms.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

101

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By