Publication: Öğretmen Adaylarının Dolaşım Sistemi Konusu ile İlgili Biyomimikri Tasarımlarının Analizi
Abstract
Çalışmanın amacı öğretmen adaylarının dolaşım sistemi konusuna ait olan kalbin yapısı, işleyişi gibi özelliklerden esinlenerek geliştirdikleri teknolojik ürün tasarımlarına yönelik biyomimikri algılarının yaptıkları çizimler ve açıklamalar yolu ile belirlenmesidir. Araştırmaya Biyoloji Eğitimi programında farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan 23'ü kız, 11'i erkek toplam 34 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olup verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak kalbin yapı ve işleyişinin dikkate alındığı örneklere göre şekillendirilmiş bilgi ve soruların yer aldığı 8 adet 'çalışma kâğıdı' ile öğretmen adaylarının bu çalışma kâğıtlarında yer alan örneklere uygun olarak tasarlamayı düşündükleri teknolojik ürünlere ait 'çizimler' ve 'açıklamalar' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre öğretmen adaylarının daha çok günlük yaşamda karşılaştıkları problemleri dikkate aldıkları ve bu problem durumlarını çözmeye yönelik teknolojik ürünler ile ilgili tasarımlar yaptıkları tespit edilmiştir. Biyomimikri temelli tasarlanan teknolojik ürünlerde kalbi biçimsel ve işlevsel olarak taklit ettikleri görülmüştür. Ayrıca tasarlanan teknolojik ürün çizimleri incelendiğinde öğretmen adaylarının sosyo-kültürel çevreden esinlendikleri düşünülmektedir. Bu sonuçlardan yola çıkılarak bazı önerilere yer verilmiştir.
The aim of the study is to determine the biomimicry perceptions of pre-service teachers for technological products that they will develop inspired by the features of the circulatory system, such as the structure and functioning of the heart, by means of drawings and explanations. A total of 34 teacher candidates, 23 girls and 11 boys, studying at different grade levels in the Biology Education program participated in the research. The study is a case study from qualitative research methods and content analysis was used in the analysis of the data. As data collection tools, 8 'worksheets' containing questions shaped according to examples considering the structure and functioning of the heart, and 'drawings' and 'explanations' of technological products designed by pre-service teachers in accordance with the examples in these worksheets were used. According to the results of the research, it was determined that pre-service teachers mostly consider the problems they encounter in their daily life and develop technological products to solve these problem situations. It has been observed that in technological products designed based on biomimicry, they imitate the heart formally and functionally. In addition, when the designed technological product drawings are examined, it is thought that the teacher candidates are inspired by the socio-cultural environment. Based on these results, some suggestions are given.
The aim of the study is to determine the biomimicry perceptions of pre-service teachers for technological products that they will develop inspired by the features of the circulatory system, such as the structure and functioning of the heart, by means of drawings and explanations. A total of 34 teacher candidates, 23 girls and 11 boys, studying at different grade levels in the Biology Education program participated in the research. The study is a case study from qualitative research methods and content analysis was used in the analysis of the data. As data collection tools, 8 'worksheets' containing questions shaped according to examples considering the structure and functioning of the heart, and 'drawings' and 'explanations' of technological products designed by pre-service teachers in accordance with the examples in these worksheets were used. According to the results of the research, it was determined that pre-service teachers mostly consider the problems they encounter in their daily life and develop technological products to solve these problem situations. It has been observed that in technological products designed based on biomimicry, they imitate the heart formally and functionally. In addition, when the designed technological product drawings are examined, it is thought that the teacher candidates are inspired by the socio-cultural environment. Based on these results, some suggestions are given.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
197
