Publication: Türkiye ve İran'daki Üniversite Öğrencilerinin Affetme, Tolerans ve Mutluluk Düzeylerinin Karşılaştırılması
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırmada, Türkiye ve İran'daki üniversite öğrencilerinin affetme, tolerans ve mutluluk düzeylerinin farklı değişkenlerden (cinsiyet, yaş, medeni durum ve devam ettiği program) açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada Türkiye ve İran'daki üniversite öğrencilerinin affetme, tolerans ve mutluluk düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmaya, Türkiye'den Hacettepe ve Ondokuz Mayıs ve İran'dan Tahran ve Tabriz Üniversitelerinde eğitim görmekte olan yaşları 18-23 arasında değişen toplam 1234 (797 kadın/ 437erkek) üniversite öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak Oxford Mutluluk Ölçeği (OMÖ), Tolerans Ölçeği (TÖ) ve Heartland Affetme Ölçeği (HFS) kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 23 istatistik programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre Türkiye ve İran'daki üniversite öğrencilerinin mutluluk ve tolerans düzeyleri cinsiyet, yaş, medeni durum ve öğrenim durum değişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Affetme düzeyleri cinsiyet, yaş, medeni durum ve öğrenim durum değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma görünmemektedir. Elde edilen bulgular alan yazın ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Türkiye, İran, Mutluluk, Affetmek, Tolerans, Üniversite öğrencileri, Karşılaştırma
In this study, it was aimed to compare the levels of forgiveness, tolerance and happiness of university students in terms of different variables (gender, age, marital status and program) in Turkey and Iran. In this study, it is examined whether there is a significant difference between the levels of forgiveness, tolerance and happiness of university students in Turkey and Iran. A total of 1234 (797 female / 437 male) university students, aged between 18 to 23, who were studying in Hacettepe and OndokuzMayıs University in Turkey and Tehran and Tabriz University from Iran, participated in the study. Participants completed Oxford Happiness Scale (OMÖ), Tolerance Scale (TÖ) and Heartland Forgiveness Scale (HFS) as data collection instruments in this study. The analysis of the data was performed with SPSS 23 statistical program. The results of the statistical analyses showed that the happiness and tolerance levels of university students in Turkey and Iran differ according to gender, age, marital status and educational status variables. However, there was no significant difference in forgiveness levels according to gender, age, marital status and educational status variables. The findings discussed in light of literature. Keywords: Turkey, Iran, Forgiveness, Happiness, Tolerance, University Students, Comparison.
In this study, it was aimed to compare the levels of forgiveness, tolerance and happiness of university students in terms of different variables (gender, age, marital status and program) in Turkey and Iran. In this study, it is examined whether there is a significant difference between the levels of forgiveness, tolerance and happiness of university students in Turkey and Iran. A total of 1234 (797 female / 437 male) university students, aged between 18 to 23, who were studying in Hacettepe and OndokuzMayıs University in Turkey and Tehran and Tabriz University from Iran, participated in the study. Participants completed Oxford Happiness Scale (OMÖ), Tolerance Scale (TÖ) and Heartland Forgiveness Scale (HFS) as data collection instruments in this study. The analysis of the data was performed with SPSS 23 statistical program. The results of the statistical analyses showed that the happiness and tolerance levels of university students in Turkey and Iran differ according to gender, age, marital status and educational status variables. However, there was no significant difference in forgiveness levels according to gender, age, marital status and educational status variables. The findings discussed in light of literature. Keywords: Turkey, Iran, Forgiveness, Happiness, Tolerance, University Students, Comparison.
Description
Tez (doktora) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2017
Libra Kayıt No: 116420
Libra Kayıt No: 116420
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Psikoloji, Bağışlama, Eğitim Psikolojisi, Hoşgörü, Mutluluk, Türk Öğrenciler, Türkiye, Öğrenciler, Üniversite Öğrencileri, Education and Training, İran, Psychology, Forgiveness, Education Psychology, Tolerance, Happiness, Turkish Students, Turkey, Students, University Students, Iran
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
148
