Publication:
İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenen 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Okuma ve okuduğunu anlama becerisi hem ana dilde Türkçe öğretimi hem de yabancı dilde Türkçe öğretiminde üzerine önemle durulan, kimi kaynaklara göre yabancı dil öğreninimde temel sayılan bir beceridir. Okuma ve okuduğunu anlama becerisi bireylerin hayatlarını her alanında etkileyen bireyin hayattaki sınırlarını belirleyen bir beceridir. Türkiye'ye yönelik yaşanan göç hareketlerinin neticesinde okullarda ikinci dilde Türkçe öğrenme ihtiyacı duyan/öğrenen öğrenci sayısında artış olmuştur. Okuma ve okuduğunu anlama becerisinin tüm bireyler için sahip olduğu önem aynı şekilde göç eden ve eğitim hayatlarına Türkiye'de devam eden bu bireyler için de önemlidir. Bu çalışma ile ikinci dil olarak Türkçe öğrenen 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022 - 2023 eğitim öğretim yılında Samsun'da ikinci dil olarak Türkçe öğrenen ve 8. sınıfta öğrenim gören 89 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 89 öğrenciye okuduğunu anlama başarı testi uygulanmış ve öğrencilerin başarı testinde verdikleri cevaplar betimsel olarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin doğru ve yanlış yanıt sayılarına ilişkin merkezî eğilim ve dağılım ölçüleri de hesaplanmış ve öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin analizinde kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ikinci dil olarak Türkçe öğrenen 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarı testinde 45 soruda ortalama doğru yanıt sayısının 23,06 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Reading and reading comprehension skills are skills that are emphasized both in teaching Turkish as a native language and in teaching Turkish as a foreign language, and are considered fundamental in foreign language learning according to some sources. Reading and reading comprehension skills are skills that affect individuals' lives in every aspect and determine their boundaries in life. As a result of migration movements towards Türkiye, there has been an increase in the number of students who need to learn/learn Turkish as a second language in schools. The importance of reading and reading comprehension skills for all individuals is also important for these individuals who migrate and continue their education in Türkiye. This study aims to examine the reading comprehension skills of 8th grade students learning Turkish as a second language. The sample of the study consists of 89 students who learned Turkish as a second language and studied in the 8th grade in Samsun in the 2022-2023 academic year. The descriptive scanning model, one of the quantitative research methods, was used in the study. Within the scope of the study, a reading comprehension achievement test was applied to 89 students and the answers given by the students in the achievement test were analyzed descriptively. The central tendency and dispersion measures regarding the number of correct and incorrect answers of the students were also calculated and used in the analysis of the students' reading comprehension skills. As a result of the research, it was concluded that the average number of correct answers in the 45 questions in the reading comprehension achievement test of the 8th grade students learning Turkish as a second language was 23.06. Suggestions were made in line with the results obtained.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

67

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By