Publication:
Sınıf Öğretmenlerinin Duygusal Zeka Düzeyleri İle Çocuk Haklarına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin duygusal zekaları ile çocuk haklarına yönelik tutumları arasındaki ilişkinin betimsel düzeyde değerlendirildiği bir çalışma olup nicel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi basit tesadüfi örnekleme tekniği ile belirlenmiş 354 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin demografik bilgilerini belirlemek için araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, öğretmenlerin duygusal zeka düzeylerini belirlemek için Tatar, Tok ve Saltukoğlu (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış 'Schutte Duygusal Zeka Ölçeği' ve çocuk haklarına yönelik tutumlarını belirlemek için Karaman Kepenekçi (2006) tarafından geliştirilen 'Çocuk Haklarına Yönelik Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada duygusal zekanın, cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterdiğini fakat yaş, medeni durum, öğrenim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin çocuk haklarına yönelik tutumları medeni durum ve öğrenim durumuna göre farklılık gösterdiği fakat cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, çocuk haklarına yönelik eğitim almaları ve çocuk hakları sözleşmesini okuma durumlarına göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin duygusal zeka düzeyleri ile çocuk haklarına yönelik tutumları düzeyi arasında pozitif yönde, düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Duygusal zeka düzeyi yüksek öğretmenlerin, çocuk haklarına yönelik tutumları düzeyininde yüksek olduğu söylenebilir.
This research is a study in which the relationship between classroom teachers' emotional intelligence and their attitudes towards children's rights is evaluated at a descriptive level and is designed according to the quantitative survey model. The sample of the study consists of 354 classroom teachers determined by simple random sampling technique. In the study, the personal information form created by the researcher to determine the demographic information of the teachers, the 'Schutte Emotional Intelligence Scale' adapted to Turkish by Tatar, Tok and Saltukoğlu (2011) to determine the emotional intelligence levels of the teachers, and the Karaman Kepenekçi (2006) to determine their attitudes towards children's rights. 'Attitude Scale Towards Children's Rights' was used. In the study, it was concluded that emotional intelligence differs according to the gender variable, but does not differ according to the variables of age, marital status, educational status and professional seniority. It has been determined that the attitudes of the classroom teachers participating in the research towards children's rights differ according to marital status and educational status, but do not differ according to gender, age, professional seniority, education on children's rights and reading the children's rights convention. It was determined that there was a positive, low-level significant relationship between the emotional intelligence levels of the teachers participating in the study and their attitudes towards children's rights. It can be said that teachers with a high level of emotional intelligence have a high level of attitudes towards children's rights.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

93

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By