Publication:
Genelleştirilmiş Momentler Metodunun İrdelenmesi ve Bir Uygulama

dc.contributor.advisorTerzi, Erol
dc.contributor.authorÇatal, Fatih
dc.date.accessioned2020-07-21T21:35:45Z
dc.date.available2020-07-21T21:35:45Z
dc.date.issued2012
dc.departmentOMÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstatistik Anabilim Dalıen_US
dc.departmentFen Bilimleri Enstitüsü / İstatistik Ana Bilim Dalı
dc.descriptionTez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2012en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 73561en_US
dc.description.abstractBu çalışmada Türkiye eğitim sistemindeki iller arasındaki farklılaşmanın Genelleştirilmiş Momentler Metodu (GMM) yardımıyla açıklanması amaçlanmaktadır.Eğitim daha dünyaya gelmeden önce anne karnında başlayan ve ömür boyu devam eden bir süreçtir. Her yeni bilgi daha önce kazanılmış bilginin üzerine inşa edilir. Bu süreçte zaman içerisindeki değişimler ve bağımlılıklar çok önem taşır.Çalışmanın ikinci bölümünde zamana göre değişen ve birden çok değişkenin analizini yapmaya imkan veren Panel Veri Analizi üzerinde durulmuştur. Panel Veri Analizinin kullanıldığı benzer çalışmalara da bu bölümde yer verilmiştir. Çalışmanın yöntem bölümünde GMM ve tahmin edicileri incelenmektedir ve bu çalışmada kullanılış amacına değinilmektedir.Çalışmanın uygulama bölümünde ise Türkiye'de 2007-2010 yılları arasında yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonuçlarının GMM yöntemiyle iller bazındaki farklılıkları; demografik, ekonomik ve sosyal açıdan incelenmiş ve sonuç bölümünde aradaki farklar yorumlanmıştır.Türkiye eğitim sisteminde eğitime genel anlamıyla iş sahibi olmak amacıyla devam edilir. Her okulda eşit seviyede kalite sağlanamaması nedeniyle merkezi sınavlarla öğrenciler tercihlerine göre en iyi okullara yerleşebilmek için yarışırlar. Bu yarış üniversite giriş sınavlarına kadar devam eder. Bu çalışmada ÖSS sonuçlarının illere göre değişimleri ele alınmış ve GMM bu tür verilere başarıyla uygulanmıştır. Modelin uygulanması sonucunda Türkiye için bölge ve iller bazında eğitim başarısı için önemli sonuçlar ortaya konmuştur.Anahtar kelimeler: Panel Veri Analizi, Genelleştirilmiş Momentler Metodu, En Küçük Kareler, GMM Tahmincileri, Türkiye Eğitim Sistemi, ÖSS.
dc.description.abstractIn this study, it is intented to explain the differentiation between cities regarding Turkish Education System by means of Generalized Method of Moments (GMM). Education is a process beginning in the womb of mother before birth and ongoing throughout life. Each new knowledge is built on previously acquired knowledge. In this process, the changes and dependencies throughout time are crucial.In the second section of the study, the panel data analysis which enables the analysis of multiple variables varying in time is emphasized. Similar studies using panel data analysis are also included in this section. In the methodology section of the study, GMM analysis and its estimators is elaborated and the purpose of usage is taken into account.In the application section of the study, the differences of University Entrance Examination?s (OSS) results on the province level between 2007-2010 in Turkey are interpreted. The differences are examined demographically, socially and economically by using the GMM estimators and the results of the study is interpreted in the conclusion section.The goal of students in Turkey is getting the necessary talents to find a job. Students compete to enter the best schools due to the presence of the inequality of education quality in schools. The race continues until the University Entrance Examination. In this study, the differences on University Entrance Examination?s (OSS) results are discussed and GMM analysis applied successfully. By the application of the model, important results for the success of education system on the basis of regions and provinces is determined.Keywords: Panel Data Analysis, GMM, The Method of Least Squares, GMM Estimators, Turkish Education System, OSS.en_US
dc.formatVII, 82 y. : şekil ; 30 smen_US
dc.identifier.endpage92
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=EEdeQgIdFRxX5NbvVau-Aphqs8tZu9c4KO9p5aMTWWJZqbKFX-kcIE0JedjytEgp
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/73561.pdf
dc.identifier.yoktezid306936
dc.language.isotren_US
dc.language.isotr
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US]
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectKamu Yönetimi
dc.subjectİstatistik
dc.subjectEn Küçük Kareler Yöntemi
dc.subjectEğitim Harcamaları
dc.subjectEğitim Sistemi
dc.subjectEğitim Sistemi
dc.subjectOkullaşma
dc.subjectPanel Veri Modelleri
dc.subjectÖSS
dc.subjectÖSS Puanları
dc.subjectÖSYM
dc.subjectİki Aşamalı En Küçük Kareler
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.subjectStatisticsen_US
dc.subjectLeast Squares Methoden_US
dc.subjectEducation Expendituresen_US
dc.subjectEducation Systemen_US
dc.subjectEducation Systemen_US
dc.subjectStructure of Schoolsen_US
dc.subjectPanel Data Modelsen_US
dc.subjectStudent Selection Examinationen_US
dc.subjectStudent Selection Examination Pointsen_US
dc.subjectÖSYMen_US
dc.subjectTwo Stage Least Squaresen_US
dc.subject.otherTEZ YÜK LİS Ç357g 2012en_US
dc.titleGenelleştirilmiş Momentler Metodunun İrdelenmesi ve Bir Uygulama
dc.titleGeneralized Method of Moments Analysis and an Applicationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files