Publication:
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilim-Sözde Bilim Ayrımına İlişkin Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımına yönelik düzeylerini belirlemek ve cinsiyet ile sınıf düzeyi değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma türlerinden biri olan ta rama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Karadeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eği timi Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan toplam 230 öğret men adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kirman Çe tinkaya, Laçin Şimşek ve Çalışkan tarafından 2013 yılında Türk çeye uyarlanan “Bilim-Sözde Bilim Ayrımı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen veriler Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre sınıf öğretmeni adaylarının bilim-sözde bilim ayrımını yap mada yüksek düzeyde yeterliğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Alt boyutlarda sözde bilime ilişkin bilgi düzeyleri ortalamaları ile sözde bilimsel inanışlara ilişkin ortalamalarının orta düzeyde ol duğu; diğer boyutlara ilişkin bilgi düzeylerinin ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyete göre bi lim-sözde bilim ayrımı arasında erkeklerin lehine anlamlı bir fark çıkmıştır. Sınıf düzeyine göre bakıldığında ise bilim-sözde bilim ayrımı boyutunda 2. sınıfların lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Özellikle 2. sınıfların bilim-sözde bilim ayrımını yapabilmede diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek ortalamaya sahip olmaları uy gulamalı dersler ve bilimsel yeterliği arttırıcı derslerin bu yılda fazla olmasından kaynaklandığı düşünülebilir. Yapılan araştırma sonuçlarının konu alanında çalışan araştırmacılara yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Karen- Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi

Volume

9

Issue

17

Start Page

65

End Page

76

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By