Publication:
Özel Eğitim Meslek Okulu Öğrencilerinin Matematik ve Görsel Sanatlar Dersi Etkileşimi

dc.contributor.advisorKarahan, Çağatay İnam
dc.contributor.authorErtan, Ezgi Merve
dc.date.accessioned2025-12-13T09:23:32Z
dc.date.issued2025
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı / Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırma, Özel Eğitim Meslek Okulu'nda eğitim gören hafif düzey zihinsel engelli öğrencilerle yürütülen sanatsal uygulamaların, Matematik/Geometri ve Görsel Sanatlar dersi başarısına olan katkısını incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, Samsun ve Erzurum ilinde 10. sınıf hafif düzey zihinsel yetersizliği olan toplam 34 öğrenci ile yürütülmüştür. Nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma desen kapsamında, nicel veriler ön test-son test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen ile elde edilirken; nitel veriler sınıf öğretmenleriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın deneysel kısmında deney grubuna her iki ders için sanatsal uygulamalar yaptırılmış, kontrol grubuna MEB Özel Eğitim Meslek Okulu öğretim planına bağlı kalarak dersler işlenmiştir. Deney grubuna uygulanan sanatsal etkinlikler, Görsel Sanatlar ve Matematik/Geometri Dersi birlikte ele alınarak bir öğretim planı oluşturulmuştur. Matematik dersinde Görsel Sanatlarda kullanılan etkinliklere, Görsel Sanatlar dersinde ise Matematik/Geometri ile ilgili temel kavramlara yer verilmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası araştırmacı tarafından hazırlanan Geometri Başarı Testi ve Görsel Algı Testi her iki gruba uygulanmıştır. Veri toplama süreci toplam 8 hafta sürmüştür. Geometri Başarı Testi ve Görsel Algı Testlerinden elde edilen veriler, üç farklı istatistiksel analiz yöntemiyle değerlendirilmiş ve bu analizler SPSS 22.00 istatistiksel paket programı kullanılarak gerçekleşmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen nitel veriler ise içerik analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, sanatsal uygulamalarla öğrenim alan grup lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0.05). Sanatsal uygulamaların öğrencilerin geometri başarılarını ve görsel algı becerilerini artırmada etkili olduğu, öğrencilerin etkinlikler sırasında eğlendikleri ve derse karşı ilgilerinin arttığı gözlemlenmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, özel eğitimde sanatsal uygulamalara dayalı öğretim yöntemlerinin yaygınlaştırılmasının, özellikle soyut kavramların öğretimine anlamlı katkılar sunabileceğini göstermektedir.
dc.description.abstractThis research aims to examine the contribution of artistic practices carried out with students with mild mental disabilities studying at a Special Education Vocational School to the success of Mathematics/Geometry and Visual Arts courses. The study was conducted with a total of 34 10th grade students with mild intellectual disability in Samsun and Erzurum provinces. Within the scope of the mixed design in which quantitative and qualitative data were used together, quantitative data were obtained through a quasi-experimental design with pre-test-post-test experimental and control groups, while qualitative data were collected through semi-structured interviews with classroom teachers. In the experimental part of the study, the experimental group was given artistic practices for both courses, and the control group received lessons in accordance with the MEB Special Education Vocational School curriculum. A teaching plan was created by considering the artistic activities applied to the experimental group, Visual Arts and Mathematics/Geometry Course together. Activities used in Visual Arts are included in the Mathematics course, and basic concepts related to Mathematics/Geometry are included in the Visual Arts course. The Geometry Achievement Test and Visual Perception Test, prepared by the researcher, were applied to both groups before and after the application. The data collection process lasted a total of 8 weeks. The data obtained from the Geometry Achievement Test and Visual Perception Tests were evaluated with three different statistical analysis methods and these analyses were carried out using the SPSS 22.00 statistical package program. The qualitative data obtained from the semi-structured interviews were evaluated using the content analysis method. As a result of the research, significant differences were found in favor of the group receiving education through artistic practices (p<0.05). It has been observed that artistic practices are effective in increasing students' geometry achievement and visual perception skills, that students have fun during the activities and that their interest in the lesson increases. These findings indicate that the dissemination of teaching methods based on artistic practices in special education can make significant contributions, especially to the teaching of abstract concepts.en_US
dc.identifier.endpage132
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=V-oEQd0LkkqRGCXNzJWCTVJbl5_qeQ_Z80adkjtQ2LCmkmzew5LIqbblal5h-YYh
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/51274
dc.identifier.yoktezid971210
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectGüzel Sanatlar
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleÖzel Eğitim Meslek Okulu Öğrencilerinin Matematik ve Görsel Sanatlar Dersi Etkileşimi
dc.titleInteraction of Special Education Vocational School Students in Mathematics and Visual Arts Courseen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files