Publication: Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin Metaforik Algıları Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin 'kadın' kavramına ilişkin düşüncelerini metaforlar aracılığıyla nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim öğretim döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde öğrenim gören toplam 155 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar, Fen Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü, Eğitim Fakültesi Matematik Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 4. Sınıf öğrencileridir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim yaklaşımı ile desenlenmiştir. Araştırmaya katılanlar amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiştir. Katılımcıların görüşleri nitel bir araştırma yöntemi olan içerik yöntem ile analiz edilmiştir. Katılımcıların görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış anket formu ile toplanmıştır. Araştırmanın bulguları, öğrencilerin 'kadın' kavramı hakkında çok değişik algılara sahip olduğunu göstermiştir. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar 'kadın' kavramına ilişkin 79 adet farklı metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından irdelenerek 10 kavramsal kategori altında incelenmiş ve 'toplumsal cinsiyet algısı' bakımından da 3 başlık atında değerlendirilmiştir. Söz konusu metaforlar, katılımcıların cinsiyeti bakımından ve toplumsal cinsiyet dersi/eğitimi alıp almama durumuna göre önemli derecede farklılık göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Kadın, metafor, üniversite öğrencileri, toplumsal cinsiyet algısı.
The aim of this study is to reveal how university students conceptualize their opinions regarding 'woman' through metaphorical images. The sample consists of 115 students studying at Ondokuz Mayıs University in Samsun in 2014-2015 academic year. The participants of the study are senior students stuyding at departments of Geography, Economics, Mathematics Teaching and Early Childhood Education. This study was designed with a phenomenology approach which is one of the qualitative research methods. The participants in the study were chosen with the method of purposive sampling. Qualitative research design was used in data collection process. Semi-structured questions were used as the method of data collection. Data analysis was done through content analysis. The results of the study reveal that students have different perceptions about 'woman'. According to the results, participants produced 79 different metaphors about the concept of 'woman'. The metaphors produced by the students were examined under 10 different categories and were evaluated under 3 headings with respect to 'gender perception'. Significiant differences were detected between female students and male students with respect to the metaphors. Significiant associations were also identified between the metaphors and the condition whether the students took gender lesson/training or not. Keywords: Woman, metaphor, university students, gender perception.
The aim of this study is to reveal how university students conceptualize their opinions regarding 'woman' through metaphorical images. The sample consists of 115 students studying at Ondokuz Mayıs University in Samsun in 2014-2015 academic year. The participants of the study are senior students stuyding at departments of Geography, Economics, Mathematics Teaching and Early Childhood Education. This study was designed with a phenomenology approach which is one of the qualitative research methods. The participants in the study were chosen with the method of purposive sampling. Qualitative research design was used in data collection process. Semi-structured questions were used as the method of data collection. Data analysis was done through content analysis. The results of the study reveal that students have different perceptions about 'woman'. According to the results, participants produced 79 different metaphors about the concept of 'woman'. The metaphors produced by the students were examined under 10 different categories and were evaluated under 3 headings with respect to 'gender perception'. Significiant differences were detected between female students and male students with respect to the metaphors. Significiant associations were also identified between the metaphors and the condition whether the students took gender lesson/training or not. Keywords: Woman, metaphor, university students, gender perception.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2015
Libra Kayıt No: 88576
Libra Kayıt No: 88576
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
132
