Publication:
Meme Kanserli Hastalarda Eğitim Durumu İle İlk Semptomdan Kesin Tanıya Kadar Geçen Sürenin İlişkisi

dc.contributor.advisorYücel, İdris
dc.contributor.authorElver, Özde
dc.date.accessioned2020-07-22T10:11:43Z
dc.date.available2020-07-22T10:11:43Z
dc.date.issued2011
dc.departmentOMÜ, Tıp Fakültesi, İç Hastalıkları Anabilim Dalıen_US
dc.departmentTıp Fakültesi / İç Hastalıkları Ana Bilim Dalı
dc.descriptionTez (tıpta uzmanlık) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2011en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 74543en_US
dc.description.abstract1.GİRİŞ ve AMAÇMeme kanseri, kadınlar arasında en sık rastlanan kanserdir. Hayat boyu her sekiz kadından birinin meme kanserine yakalanma riski vardır. Meme kanserli hastalarda hastalığın erken evrede saptanması, sağ kalımı belirleyen en önemli etken olarak görülmektedir. Sağ kalımı etkileyen diğer faktörler ise tanı ve tedavide gecikmedir. Tanıda gecikme hastalığa bağlı semptomların algılanmasına, eğitim durumuna ve sosyoekonomik düzeyi gibi birçok değişkene bağlı olabilir. Bu çalışmanın amacı; meme kanseri tanısı konmuş olan hastaların eğitim durumları ile ilk semptomdan kesin tanıya kadar geçen süreyi ve eğitim durumu ile tanı anındaki evreyi incelemektir.2.GEREÇ ve YÖNTEMÇalışmaya 241 hasta alındı. Bu hastalara yaş, kilo, boy, çocuk sayısı, gebelik sayısı, emzirme süresi, menarş yaşı, sigara kullanımı, eğitim durumu, tanı anındaki tümör evresi, histopatolojik tanısı, hastayı hastaneye getiren semptomu, tümör lokalizasyonu, tanı anıdaki menopoz durumu, hastanın birinci derece yakınında meme kanseri öyküsü, ilk semptom ile kesin tanı arasındaki süreyi içeren anket formu oluşturuldu.3.BULGULARÇalışmaya alınan 241 hastanın %89.6'sı 40 yaş ve üstündeydi. Hastaların %48.5'ini ilkokul mezunları, %6.6'sını üniversite mezunları oluşturmaktaydı. Üniversite mezunlarının daha sık tarama ve kontrollerde meme kanseri tanısı aldığı saptandı. Eğitim duumunun artması ile ilk semptomla kesin tanı arasındaki sürenin kısaldığı tespit edildi. Tanı anındaki evre ile eğitim durumu arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmadı.4.SONUÇEğitim düzeyi yüksek olan kadınların meme kanseri farkındalığının yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç olarak kadınların eğitimi artırılmalı ve tarama programları ile meme kanserini erken evrede yakalamak amaçlanmalıdır.Anahtar Kelimeler: meme kanseri, eğitim durumu, kesin tanı süresi
dc.description.abstract1.THE İNTRODUCTİONBreast cancer is the most common cancer among women. The lifetime risk for breast cancer is 1 in 8 (12 %) women. The earlier the stage at diagnosis, the better the prognosis. Survival is also affected with late diagnosis and treatment. Awareness of symptoms, educational status and socioeconomical level are mainly responsible for the stage. The aim of this study is to examine the relation between educational status and initial symptom-diagnosis interval and educational status and stage at diagnosis.2.MATERIALS AND METHODSThe study included 241 patients. A questionnaire was performed including age, weight, height, number of children, parital status, duration of breastfeeding, age of menarch, smoking, educational status, stage at diagnosis, histopathological diagnosis, initial symptom, localization of tumor, menapousal status at diagnosis, family history, initial symptom-diagnosis interval.3.RESULTS89.6 % of all 241 patients was 40 years and older. 48.5 % of all was graduated from primary school and 6.6 % was graduated from university. Those graduated from university were diagnosed in consequence of more frequent examination and scanning. When the level of education was higher, the interval between initial symptom and diagnosis became shorter. There was no significant difference between stage at diagnosis and educational staus.4. CONCLUSİONThe awareness of breast cancer is significantly higher when the level of education is higher. In conclusion, the educational level should be increased and diagnosis of breast cancer at an early stage with screening methods should be aimed.Key words: Breast cancer, educational status, diagnosis intervalen_US
dc.formatV, 43 y. : tablo ; 30 smen_US
dc.identifier.endpage53
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=EEdeQgIdFRxX5NbvVau-AtFBJBhLR0mXyu6iCC0rOdS-JKIClw9Q3PuqouglHNhG
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/74543.pdf
dc.identifier.yoktezid301190
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Tıp Fakultesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOnkoloji
dc.subjectEğitim Düzeyi
dc.subjectMeme
dc.subjectMeme Neoplazmları
dc.subjectOncologyen_US
dc.subjectEducation Levelen_US
dc.subjectNeoplazmlar
dc.subjectBreasten_US
dc.subjectBreast Neoplasmsen_US
dc.subjectTeşhis
dc.subjectNeoplasmsen_US
dc.subjectDiagnosisen_US
dc.subjectTeşhis-Ayırıcı
dc.subjectDiagnosis-Differentialen_US
dc.subject.otherTEZ TIP E52m 2011en_US
dc.titleMeme Kanserli Hastalarda Eğitim Durumu İle İlk Semptomdan Kesin Tanıya Kadar Geçen Sürenin İlişkisi
dc.titleThe Relationship Between Educational Status of Breast Cancer Patients and Initial Symptom-Diagnosis Intervalen_US
dc.typeSpecialist Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files