Publication:
Genç Sporcularda Ebeveyn Desteğinin Pozitif Benlik ve Öz Yeterlilik Üzerine Etkisi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı genç sporcularda ebeveyn desteğinin pozitif benlik ve öz-yeterlilik üzerine etkisinin incelenmesidir. Bu araştırma, ilişkisel tarama modeli ile yürütülmüş nicel bir çalışmadır. Çalışma Samsun ilinde bulunan 12 yaş ve üzeri 250 sporcuya uygulanmıştır. İstatistiksel işlemlerde T testi, tek yönlü ANOVA ve LSD testleri uygulanmıştır. Tüm istatistiksel analizlerde SPSS 22.0 istatistik paket programı kullanılmış ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmada Genç Sporcularda Ebeveyn Desteği, Oxford Pozitif Benlik Ölçeği ve Sporcu Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcı sporcuların cinsiyet, yaş, spor branşı, spor yaşı, milli olup olmaması, anne-baba eğitim durumu, aile gelir düzeyi, anne-babanın medeni durumu, aile evinde kalınan yıl gibi demografik özelliklerinde ebeveyn desteğinin, pozitif benlik ve öz-yeterlilik algıları arasında ayrı veya bir arada olmak üzere anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Cinsiyete göre ebeveyn desteği ve pozitif benlik ölçek puanında, yaş kategorisine göre toplam ebeveyn desteği ve öz-yeterlilik ölçek puanında, sporcuların milli olup olmama durumuna göre ebeveyn desteği ölçek puanında, annenin ve babanın eğitim düzeyinin ebeveyn desteği ölçek puanında, evli veya boşanmış ebeveynlere sahip sporcuların ebeveyn desteği ölçek puanında, sporcuların aile yanında kalma süresiyle ebeveyn destek ölçek toplam puanında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Sonuç olarak sporcularda ebeveyn desteğinin artması pozitif benlik ve öz yeterlilik gelişimlerini olumlu yönde etkilediği ve sporcu kişilik gelişimi açısından ebeveynlerin desteği ve davranışlarının anlamlı farklılık sağladığı görülmektedir.
The aim of this study is to examine the effect of parental support on positive self-concept and self-efficacy in young athletes. This research is a quantitative study that conducted by using correlational screening model. The study was applied to 250 athletes aged 12 and above in Samsun. Statistical procedures such as the T-test, one-way ANOVA, and LSD tests were used in the analysis. All statistical analyses were conducted using the SPSS 22.0 statistical software package and statistical significance level was considered as p<0.05 in all analyses. The study utilized the Parental Support Scale for Young Athletes, the Oxford Positive Self-Concept Scale, and the Athlete Self-Efficacy Scale. According to the results of the study, significant differences were found in the demographic characteristics of the participating athletes, such as gender, age, sports branch, years in sports, national team status, education level of parents, family income level, marital status of parents, and the number of years spent living at home, regarding the perception of parental support, positive self-concept, and self-efficacy, both separately and together. Significant differences were found according to gender in parental support and positive self-concept scale scores, according to age categories in total parental support and self-efficacy scale scores, in parental support scale scores based on whether the athletes were on the national team, in parental support scale scores based on the education levels of the mother and father, in parental support scale scores based on whether the athletes had married or divorced parents, and in total parental support scale scores based on the length of time athletes spent living at home. In conclusion, the increase in parental support in athletes positively influences the development of positive self-concept and self-efficacy, and it is observed that the support and behaviors of parents have a significant impact on the development of the athlete's personality.

Description

Keywords

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

64

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By