Publication:
Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sorgulama Temelli Öğretim Algıları

dc.contributor.authorİncebacak, Belgin Bal
dc.contributor.authorTungac, Asli Sarisan
dc.contributor.authorŞensoy, Aslı
dc.date.accessioned2025-12-11T01:46:46Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,Ondokuz Mayıs Üniversitesi,Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesien_US
dc.description.abstractSorgulamaya dayalı öğretim, bilimsel bilgi üretmeyle aynı adımları taşıyan, öğrencinin öğrenmenin merkezinde olduğu, öğretmenlerin hem kendisinin hem de öğrencilerinin sorgulama becerilerini geliştirmesi gereken bir yaklaşımdır. Çocukluk çağının ilk yıllarında öğrencilerin ailelerinden sonra en çok vakit geçirdikleri kişinin sınıf öğretmenleri olduğu söylenebilir. İlkokulda öğretilen temel bilgiler ilerleyen kademelerdeki bilgilerin temelini oluşturur. Araştırmaya dayalı öğretim yaklaşımıyla eğitim etkinliklerinin geliştirilmesi ve uygulanmasında yenilikçi bir strateji yöntemi esastır. Ancak öğretmenlerin araştırma-inceleme temelli öğretimi sınıflarında etkili bir şekilde uygulamak ve sorgulama becerilerini geliştirmek için zamana, kaynaklara, eğitime ve desteğe ihtiyaçları vardır. TÜBİTAK 4004 \"MAT-SOR Araştırmaya Dayalı Etkinlik Geliştirme Kampı\" projesi, Fen ve Toplum Destek Programları Matematik Yılı Özel Çağrısı kapsamında sınıf öğretmenlerine destek amacıyla gerçekleştirildi. Projeyle sınıf öğretmenlerinin etkinlik planı geliştirme konusundaki yeterliliklerinin artırılması ve 21. yüzyılın gerektirdiği becerileri kazanmalarının sağlanması amaçlanmıştır. Bu proje kapsamında sınıf öğretmenlerinin bilimi anlama ve sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarını tanıma ve geliştirme becerilerini geliştirmek amacıyla \"gizemli kutular\" eğitimi düzenlendi. Bu amaçla eğitim öncesinde ve sonrasında açık uçlu sorularla öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Araştırma verileri projeye katılan 25 öğretmenden elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Üç araştırmacı birbirinden bağımsız olarak analizler gerçekleştirmiş, ardından temalar ve kategoriler belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin fen bilimleri ile ilgili fikirlerinin geliştiği, genel olarak araştırma-inceleme yoluyla öğretimin adımlarına ilişkin fikirlerinin ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Yeni yöntem ve yaklaşımların sağlanması ve uygulamalı eğitimin bireylere yönelik eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine katkı sağladığı ifade edilebilir.en_US
dc.identifier.doi10.48146/odusobiad.1425673
dc.identifier.endpage902en_US
dc.identifier.issn1309-9302
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage886en_US
dc.identifier.trdizinid1267634
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.48146/odusobiad.1425673
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1267634/classroom-teachers-perceptions-of-science-and-inquiry-based-teaching
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46138
dc.identifier.volume14en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofOrdu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBiyolojien_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.titleSınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sorgulama Temelli Öğretim Algılarıen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files