Publication:
2018-2023 Yılları Arasında Yapılan Liselere Geçiş Sistemi Sınavı Matematik Sorularının Math Taksonomisine Göre İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Türkiye'de ortaöğretime geçiş süreci Liselere Geçiş Sistemi (LGS) merkezi sınavı ile yürütülmektedir. Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) hazırlanan raporlarda LGS merkezi sınav matematik alt testi başarı oranının diğer alt testlere kıyasla daha düşük olduğu belirtilmektedir. Bu başarı düşüklüğünün nedenlerini açıklayabilmek için matematik alt test sorularının detaylı olarak incelenmesi düşünülmektedir. Sınavlarda sorulan soruların öğrenciden beklenilen beceriye göre sınıflandırılması taksonomi ile sağlandığından, matematik alt testi sorularını sınıflandırmak için en uygun taksonominin matematiğe özgü kategorileri nedeniyle MATH taksonomisinin kullanılmıştır. Bu araştırmada, 2018-2023 yılları arasında Liselere Geçiş Sistemi merkezi sınavı kapsamında sorulan matematik alt testi sorularını MATH taksonomisi grup ve kategorilerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi tercih edilmiştir. 2018-2023 yılları arasında gerçekleştirilen toplam 120 adet matematik alt testi sorusu araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Altı yıllık süreçte sıklıkla 'Sayılar ve İşlemler' ve 'Cebir' öğrenme alanından, ve B ve C gruplarından soruların yer aldığı görülmüştür. Alt öğrenme alanlarına göre üslü ifadeler ve kareköklü ifadeler alt öğrenme alanlarına ait soruların basit düzey becerileri, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, doğrusal denklemler ve geometrik cisimler alt öğrenme alanlarına ait soruların orta düzey becerileri ölçtüğü sonucuna varılmıştır. Ayrıca, üst düzey becerileri ölçen soruların ise Çarpanlar ve katlar, eşitsizlikler, veri analizi ve basit olayların olma olasılığı alt öğrenme alanlarına ait sorulardır. MATH taksonomisine göre ise matematik alt testindesıklıkla CveB gruplarına yönelik soruların yer aldığı tespit edilmiştir. Bu gruplar içinde C1 ve B2 kategorileri ile sıklıkla karşılaşılmıştır. Ayrıca, A1 ve C3 kategorilerine ait herhangi bir soru tespit edilmemiştir. Bu bulgu ile birlikte MATH taksonomisine göre en uç beceriler LGS merkezi sınavında ihmal edildiği sonucuna ulaşılmıştır.
In Turkey, transition to secondary education is carried out through the High School Transition System (LGS) exam. The Ministry of National Education (MoNE) reports that the success rate of the LGS central exam mathematics sub-test is lower than the other sub-tests. To explain the reasons for this, mathematics sub-test questions should be examined in detail. Questions are classified by taxonomy according to the skill expected from the student. The most appropriate classification will be realized with the MATH taxonomy due to its categories specific to mathematics. It was aimed to examine the mathematics sub-test questions of the central exam of the High School Transition System between 2018-2023 according to MATH taxonomy groups and categories. Document analysis method was used. The data are a total of 120 mathematics sub-test questions from 2018-2023. They were analyzed by content analysis method. The most common questions were from the 'Numbers and Operations' learning domain and group C. There are also questions from the 'Algebra' learning domain and group B. According to the sub-learning areas, questions from the exponential expressions and square root expressions sub-learning areas measured basic level skills. Questions from the sub-learning areas of algebraic expressions and identities, linear equations and geometric objects measured intermediate level skills. In addition, questions measuring higher-order skills belonged to the sub-learning areas of multiples and multiples, inequalities, data analysis and probability of simple events. According to the MATH taxonomy, they are frequently in groups C and B. They are in categories C1 and B2. There are no questions belonging to categories A1 and C3. Accordingly, the most extreme neglects were neglected.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

77

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By