Publication:
Henry James ve Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Uzun Hikâyelerinde Anlatıbilimsel Bir Unsur Olarak Yüzleşme

dc.contributor.advisorSağlık, Şaban
dc.contributor.authorYalçın, Merve
dc.date.accessioned2020-07-22T09:59:58Z
dc.date.available2020-07-22T09:59:58Z
dc.date.issued2017
dc.departmentOMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalıen_US
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
dc.descriptionTez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2017en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 116887en_US
dc.description.abstractHem hikâye hem de roman türünde usta birer yazar olan Henry James ve Ahmet Hamdi Tanpınar eserlerindeki yeniliklerle edebiyat dünyasına önemli katkılarda bulunmuşlardır. Roman ve hikâyelerini üçüncü kişi yazar-anlatıcıdan ziyade bakış açısı tekniğiyle yazan James anlatmaktan çok göstermeyi tercih ederek kurmaca anlatılarında söylemek istediklerini hikâye karakterlerinin bilinçlerinden aktarmıştır. Böylelikle karakterlerin iç dünyalarında olup bitenleri yansıtarak psikolojik bir gerçeklik sağlamıştır. Roman anlayışı ve kullandığı bakış açısı tekniği bakımından James ile benzerlik gösteren Tanpınar ise kurmaca anlatılarında ağırlıklı olarak bilinç akışı tekniği kullanmış ve karakterlerinin zihinlerine odaklanarak onları analiz etmeyi amaçlamıştır. Bu çalışmada her iki yazarın uzunlukça birbirine yakın olan dört hikâyesi anlatıbilimci Mieke Bal tarafından önerilmiş önemli bir unsur olan yüzleşme kavramı üzerinden mukayeseli olarak incelenmiştir. Ele alınan bu kurmaca metinler James'in Saklı Yaşam, Owen Wingrave, Dostlarımızın Dostları ve Northmoreların Alçalışı hikâyeleri ile Tanpınar'ın Abdullah Efendi'nin Rüyaları, Evin Sahibi, Yaz Yağmuru ve Emirgan'da Akşam Saati hikâyeleridir. Çalışmada her iki yazarın da yüzleşme unsurunu anlatılarına dâhil edip etmedikleri veya ne şekilde ettikleri araştırılmıştır. Yazarların bu unsuru kullanmaları kadar kullanmamaları da kurmacaya olan yaklaşımları ve kendi anlatılarını ne şekilde kurmayı tercih ettiklerine dair önemli tespitler yapılmasını sağlamıştır. İnceleme sonucunda her iki yazarın da yüzleşme unsurunu kullandığı; fakat kimi hikâyeleri yüzleşmenin varlığı, kimi hikâyeleri ise yüzleşmenin yokluğu üzerine kurduğu ve bu durumun hikâyelerin temasına da yansıdığı ortaya çıkmıştır.
dc.description.abstractHenry James and Ahmet Hamdi Tanpınar, both of whom are master writers of not only story but also novel genre, made prominent contributions to the world of literature. James, who writes with point of view technique rather than third person narration, prefers showing instead of narrating in his narrative fictions, through which he can tell his story via the conscious of his fictional characters. Thus he can attain a psychological reality by reflecting the inner worlds of the characters. Tanpinar, who similarly uses the technique of point of view, also uses the technique of stream of consciousness to focus on the mind of his fictional characters and to analyze them. In this study, four long stories of each writer have been examined comparatively in terms of the element of confrontation, a term proposed by the narratologist Mieke Bal. The analyzed stories which are similar in length are as follows; The Private Life, Owen Wingrave, The Friends of the Friends, The Abasement of the Northmores by James; Abdullah Efendi'nin Rüyaları, Evin Sahibi, Yaz Yağmuru and Emirgan'da Akşam Saati by Tanpinar. The stories have been studied to find out whether they have the element of confrontation or not; or if they do, in which way the element is used in these narrative fictions. The way the writers use or do not use this element shows their approach to narrative fiction and allows us to make assumptions about how they prefer to build their narratives. As a conclusion, it has been deduced that both writers include the element of confrontation but in some cases the narrative is based on the lack or presence of confrontation and this state can also be seen as a reflection in the plot of the story.en_US
dc.formatVII, 61 yaprak. ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage71
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jr7HXvohdjnG1T3NbgvNxj6mPxR0KvUfojChPKvxs6WV
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/116887.pdf
dc.identifier.yoktezid475597
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAmerikan Kültürü ve Edebiyatı
dc.subjectKarşılaştırmalı Edebiyat
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatı
dc.subjectAmerikan Edebiyatı
dc.subjectEdebiyat
dc.subjectHikaye
dc.subjectAmerican Culture and Literatureen_US
dc.subjectComparative Literatureen_US
dc.subjectJames, Henry
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.subjectAmerican Literatureen_US
dc.subjectKarşılaştırmalı Edebiyat
dc.subjectLiteratureen_US
dc.subjectStoryen_US
dc.subjectTanpınar, Ahmet Hamdi
dc.subjectJames, Henryen_US
dc.subjectComparative Literatureen_US
dc.subjectTürk Edebiyatı
dc.subjectTanpınar, Ahmet Hamdien_US
dc.subjectTurkish Literatureen_US
dc.subjectYeni Türk Edebiyatı
dc.subjectNew Turkish Literatureen_US
dc.subject.otherTEZ YÜK LİS Y16h 2017en_US
dc.titleHenry James ve Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Uzun Hikâyelerinde Anlatıbilimsel Bir Unsur Olarak Yüzleşme
dc.titleConfrontation as an Element of Narratology in the Long Stories of Henry James and Ahmet Hamdi Tanpınaren_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files