Publication:
Yapay Zekâ Bir Masal Yaratıcısı/Anlatıcısı Olabilir Mi?: ChatGPT Masalları

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Günümüzde neredeyse her gün yapay zekâ uygulamalarının yeni bir alanda kullanıldığını veya yeni bir başarıya imza atığı duyulmaktadır. İnsanlığın geleceğinde çok daha etkili ve olmazsa olmaz bir unsur olacağı söylenen yapay zekâ, bugün dahi pek çok alanda sıradan kullanıcıyla buluşmaktadır. Sosyal medyada, bankacılık uygulamalarına, arama motorlarından çağrı merkezlerine kadar pek çok yerde ve hatta sanat eserlerinin meydana getirilmesinde dahi yapay zekânın izleri görülebilmektedir. Masallar da yapay zekâ ile birlikte gündeme gelen edebi türlerden biridir. Halk edebiyatının anlatmaya dayalı türleri arasında yer alan masallar kültür aktarımının ve yeni nesillerin eğitiminin en önemli unsurlarındandır. Masal anlatıcılığı, Türk kültüründe bir gelenek çerçevesinde yaşamaktadır. Halk arasından derlenen masalların her birinde belirli bir iskelet yapı, anlatıyı ilgi çekici kılan kalıp ifadeler ve formeller, sürekli tekrar eden birtakım motifler, verilmek istenen mesajlar ve kültürel kodlar yer almaktadır. Masal, gelenek içerisinde öğrenilmiş tekil bir anlatı değildir. Bir masalın meydana gelmesinde anlatının rolü ne kadar büyükse anlatıcının rolü de o ölçüde büyüktür. Bu sebeple her masal, geleneğin olduğu kadar anlatıcının izlerini de taşır. Bu çalışmada yapay zekâ motoru ChatGPT’ye makale yazarı tarafından yazdırılan yetmiş masaldan yedisi ele alınmıştır. Çalışma kapsamında yapay zekâ doğal dil işleme yazılımı ChatGPT’nin yazdığı “Türk masalları” geleneksel Türk masallarıyla yapı, motif, formel bağlamında mukayese edilmiş ve yapay zekânın bir masal yaratıcısı/anlatıcısı olup olamayacağı tartışılmıştır.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Turkish Studies - Language and Literature

Volume

18

Issue

3

Start Page

1759

End Page

1775

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By