Publication: Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Farklı Branşlara Sahip Öğrencilerin Sportmenlik Düzeylerinin İncelenmesi
Abstract
Spor geniş bir yelpazeye sahip, her kültürü kendi içinde barındırabilen, oyun, eğlenme, yarışma ve belli\ramaçlar doğrultusunda rekabete dayalı kurallar çerçevesinde yapılan bir faaliyettir. Spor, bireyin fiziksel,\rzihinsel ve bilişsel gelişimine katkısının yanı sıra kişinin karakter gelişimini de oldukça etkilemektedir Müsabakaların amacı her ne kadar kazanmak olsa da tüm paydaşları (yöneticiler, antrenörler, sporcular,\rkulüpler, taraftarlar) birbirine yaklaştırmalı, saygı ve hoşgörü çerçevesinde bir çatı altında bağlarını\rkuvvetlendirmelidir. Bu nedenle, antrenörlerin sporcularına rekabete dayalı spor eğitimlerini verirken sevgi,\rhoşgörü, dostluk, kardeşlik bilincini aşılaması gerekmektedir. Dolayısıyla bu çalışma, Spor Bilimleri\rFakültesinde öğrenim gören farklı branşlara sahip öğrencilerin sportmenlik düzeylerinin incelenmesi amacını\rtaşımaktır. Çalışmada araştırmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri\rFakültesinde eğitim alan öğrenciler, örneklem grubunu ise bu fakülteden tesadüfi örnekleme yöntemi ile\rseçilmiş 206 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş kişisel\rbilgi formu ve Balçıkanlı (2010) tarafında oluşturulan “Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği”\rkullanılmıştır. Ölçek 5’li likert tipinde olup 20 madde ve 4 alt boyuttan (Sosyal Normlara Uyum- Kurallara-\rYönetime Saygı- Sporda Sorumluluklara Bağlılık- Rakibe Saygı) oluşmaktadır. Araştırmada katılımcıların\rölçek maddelerine verdiği cevapların iç tutarlılığını kontrol etmek amacı ile güvenirlilik katsayıları, ölçek\rtoplam ve ölçek alt boyut toplam puanları arasındaki farklılıkları kıyaslamak için ikili grup karşılaştırmalarda\rMann Whitney U testi, üç ve daha fazla grup karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır.\rAraştırma bulgularına göre, öğrencilerin sınıfı, bölümü, sahip oldukları branş türü, gelir durumu ve mezun\roldukları lise türü değişkeni açısından sportmenlik puanları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmez iken,\rkadın öğrencilerin erkek öğrencilere nazaran rakibe saygı alt boyutu açısından sportmenlik puanlarının daha\ryüksek olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla, spor eğitimi veren kurum ve kuruluşlarda özellikle erkek\rsporculara yönelik rakibe saygı düzeyini arttırmak, şiddet ve saldırgan davranışları önlemek amacıyla eğitim\rfaaliyetleri düzenlemesi, olumsuz davranış gösteren sporculara yönelik çeşitli yaptırımlar uygulanması, konu\rile ilgili daha fazla nicel ve nitel çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Description
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Turkish Studies - Social Sciences
Volume
16
Issue
2
Start Page
725
End Page
734
