Publication: Kelime Bulmaca Oyunu Etkinliklerinin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Sesletiminde ve Yazımında Sıkça Hata Yapılan Sözcükleri Bilme Durumlarına Etkisi
Abstract
Türkiye Türkçesine yabancı dillerden geçen genellikle halk arasında yanlış aktarımlardan dolayı sesletiminde ve yazımında sıkça hata yapılan sözcükler bulunmaktadır (Örn: harfiyat/hafriyat, afilli/afili, ataç/ataş). Bu sözcüklerin özellikle eğitim ortamlarında yanlış kullanımından kaynaklanan çeşitli sorunlar görülmektedir. Dilin doğru kullanımı konusunda model olmaları gereken Türkçe öğretmeni adaylarından bu sözcükleri doğru yazmaları ve seslendirmeleri beklenmektedir. Sözcük öğretimi uygulamalarında farklı yöntem ve tekniklerin işe koşulması, hedef kitlenin birden fazla duyu organına hitap edecek şekilde oyun etkinliklerine yer verilmesi, öğrencilerin kelimelerin anlamlarını ve doğru kullanımlarını öğrenmelerini sağlayabilecektir. Eğitim öğretim ortamlarında öğrencilerin birden fazla duyusuna hitap eden ve sözcük öğretimini eğlenceli hale getiren tekniklerden biri de kelime bulmaca oyunlarıdır. Bu doğrultuda araştırmada kelime bulmaca oyunu etkinliklerinin Türkçe öğretmeni adaylarının sesletiminde ve yazımında sıkça hata yapılan sözcükleri bilme durumlarına etkisinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tek grup ön testson test modeline başvurulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Programı’nın 2. ve 3. sınıflarında öğrenim gören 89 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılarla gerçekleştirilen kelime bulmaca oyunu etkinliklerinde, Türk Dil Kurumunun “Sıkça Yapılan Yanlışlara Doğrular” genel ağ adresinde bulunan sözcüklerden yararlanılmıştır. Etkinlik kapsamında katılımcılarla 10 hafta süresince haftada 1 ders saati olmak üzere her bir öğrencinin katıldığı kelime bulmaca oyunu etkinliği gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, eğitim öncesinde ve sonrasında katılımcılara 100 sözcükten oluşan “Sesletiminde ve Yazımında Hata Yapılan Sözcükler Formu” uygulanarak elde edilmiştir. Araştırmanın Etik Kurul İzni, 30/10/2020-622 Etik Kurul toplantı tarihi ve karar sayısı ile Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurulu tarafından uygun bulunarak verilmiştir. Katılımcıların formlarından elde edilen veriler sesletim ve yazım yönünden puanlanmıştır. Elde edilen nicel veriler, SPSS 22 istatistik programında eşleştirilmiş gruplar t-testine tabi tutulmuştur. Araştırmada, kelime bulmaca oyunu etkinliklerinin sesletiminde ve yazımında sıkça hata yapılan sözcüklerin öğretiminde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Turkish Studies - Language and Literature
Volume
15
Issue
4
Start Page
1734
End Page
1745
