Publication:
Cam Tavanın İç Girişimcilik ve Kurumsal Yenilikçilik Yaklaşımı Üzerine Etkisi

dc.contributor.advisorBoz, İsmet
dc.contributor.authorSevindik, Ayşe
dc.date.accessioned2025-12-13T09:19:57Z
dc.date.issued2024
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Girişimcilik ve Yenilikçilik (Disiplinlerarası) Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractKurumların ve işletmelerin devamlılığı ve sürdürülebilirliği pek çok etkene bağlıdır. Günümüzde hızla değişen çevre koşullarını da dikkate aldığımızda bu koşullar hem kurumun kendisinin hem de kadın kurum çalışanının anlayışını doğrudan etkilemektedir. Örgütteki yerini korumak veya uzmanlığını arttırmak isteyen kadın çalışanın engelleri aşması için sürekli değişmek ve bakış açısını geliştirmesi gerekliliğini incelemek için nicel veriler tek başına yeterli olmamaktadır. Kadınların üst kademe yönetim pozisyonlarına ulaşmasını engelleyici davranışsal ve kurumsal önyargılardan kaynaklanan, görünmez, yapay engeller kurumun da gelişimini hem kurumsal yenilikçilik hem iç girişimcilik adına doğrudan etkilemektedir. Literatürde yapılan pek çok çalışmada kadın çalışanın karşı karşıya kaldığı bu engellere cam tavan olarak değinilmesine rağmen kadınların çalışma hayatlarında karşılaştıkları bu durumun etkilediği davranışlardan olan iç girişimcilik davranışı yoğunlukla ele alınmamıştır. Kurumlarda, cam tavan algısının etkilediği iç girişimcilik davranışı incelendiğinde, alt boyutları olan; yenilikçilik/inovasyon, risk alma boyutu, proaktiflik, özerklik, yeni iş girişimi başlatma, kendini yenileme ve rekabetçi girişkenlik davranışlarının bir kısmı veya tamamında eksiklik görüldüğü belirtilmiştir. Bu çalışmanın ana yaklaşımında; yenilikçilik yaklaşımı, iç girişimcilik, kariyer yolu, örgütsel bağlılık, gibi faktörler incelenmekte olup cam tavan algısının iç girişimcilik ve kurumsal/organizasyonel yenilik yaklaşımı üzerine etkileri araştırılarak, kadınların kariyer planlarının ve kariyer yollarının önündeki engellerin, iç girişmcilik davranışı ve organizasyonel yenilikçilik yaklaşımı ile aşılabileceği algısının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Samsun ilinde kurumsal çalışanlar üzerinde çevrimiçi ve yüz yüze olarak 'Cam Tavan'ın İç Girişimcilik ve Kurumsal Yenilikçilk Algısı üzerine etkileri' araştırılmış olup araştırma modeli yapısal eşitlik analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçları bulgular kısmında ayrıca verilmiştir. Anahtar Sözcükler: İç Girişimcilik, Cam Tavan, Kariyer Yolu, Kurumsal/Organizasyonel Yenilikçilik
dc.description.abstractThe continuity and sustainability of institutions and businesses depend on many factors. When we take into account the rapidly changing environmental conditions today, these conditions directly affect the understanding of both the institution itself and the female employee of the institution. Quantitative data alone is not sufficient to examine the need for a female employee who wants to maintain her place in the organization or increase her expertise to constantly change and improve her perspective in order to overcome barriers. Invisible, artificial obstacles arising from behavioral and institutional prejudices that prevent women from reaching senior management positions directly affect the development of the institution in terms of both organizational innovation and intrapreneurship. Although these barriers faced by female employees are referred to as glass ceilings in many studies in the literature, intrapreneurship behavior, which is one of the behaviors affected by this situation that women face in their working lifes, has not been discussed extensively. When the intrapreneurship behavior affected by the glass ceiling perception in institutions is examined, it is stated that there is a deficiency in some or all of the behaviours on the intrapreneurship's sub-dimensions of innovativeness, risk-taking dimension, proactiveness, autonomy, starting a new business venture, self-renewal and competitive initiative behaviors. In the main approach of this study; factors such as innovation approach, intrapreneurship, career path, organizational commitment are examined, and by investigating the effects of the glass ceiling perception on intrapreneurship and organizational innovation. It is aimed to encourage the perception that the barriers to women's career plans and career paths can be overcome by promoting the concept of intrapreneurship and organizational innovation approach. 'The Glass Ceiling Effect on Intrapreneurship and Organizational Innovation Approach'was researched online and face to face on corporate employees in Samsun province, and the research model was tested with structural equation analysis. Analyse results are also given in the findings section. Keywords: Intrapreneurship, Glass Ceiling, Carrer Path, Organizational Innovation Approachen_US
dc.identifier.endpage99
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsWS-5Cgic1vgcSbmzV3P6peOgF75zVlPH3vLbUje94ht
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/50573
dc.identifier.yoktezid856118
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.subjectİşletme
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleCam Tavanın İç Girişimcilik ve Kurumsal Yenilikçilik Yaklaşımı Üzerine Etkisi
dc.titleThe Glass Ceiling Effect on Intrapreneurship and Organizational Innovation Approachen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Collections