Publication:
Alımlama Estetiği

dc.contributor.advisorKırılmış, İlknur Tatar
dc.contributor.authorAlabulut, Seda
dc.date.accessioned2020-07-22T09:16:44Z
dc.date.available2020-07-22T09:16:44Z
dc.date.issued2017
dc.departmentOMÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalıen_US
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı / Yeni Türk Edebiyatı Bilim Dalı
dc.descriptionTez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2017en_US
dc.descriptionLibra Kayıt No: 116867en_US
dc.description.abstractOkuru ön plana çıkaran alımlama estetiğinde, okuyucunun ön yargı ve değişmez inançlarını bir kenara bırakarak metne yaklaşması beklenir. Böylece farklı alımlamalara olanak sağlayabilen bir okuma süreci gerçekleşebilecektir. Bir edebiyat eserinin anlamının metnin içinde hazır olarak beklemediğini, metnin içindeki bazı ipuçlarından hareketle bu anlamın okur tarafından çıkarılması gerekliliğini vurgulayan alımlama estetiği, alımlayıcının ön plana çıkarıldığı bir akımdır. Okuma süreci içinde alımlayıcının nasıl bir okuma yapacağı, alımladıklarını çelişmeyen ifadelerle aktarması, kuramın tutarlı bir çizgide gelişmesini sağlayan önemli aşamalardır. Metnin tek başına var olamayacağını söyleyen alımlama estetiğinin okur merkezli bir kuram olması ve okuyucunun rolünü hangi temel ilkelerden hareketle ön plana çıkaracağı ve bu ilkelerin sınırlarının neler olacağı tezimizin kuramsal çerçevesinin dayandığı temellerden biri olmuştur. Çalışmamızın başlangıç noktasında okur merkezli kuramların neler olduğu, birbirlerini nasıl etkilediği, ayrıştığı ve bütünleştiği analitik olarak incelenmiş,Alımlama Estetiğinin tarihi kökeni,ilkeleri ve temsilcileri açıklanmıştır.Okur merkezli kuramlar içinde salt alımlama estetiğine yönelmek okurun rolünü anlamada sınırlayıcı bir yaklaşım arz edeceği için kuramların birleştiği ortak bir kaynak olan okur, bizim için çalışmanın önemli bir parçasını oluşturmuş ve alımlamada okurun rolü kapsamlı olarak incelenmiştir.Yeni bir okur tipi üretmeyi amaçlayan alımlama estetiğiyle birlikte metne yaklaşmada sınırın ne olacağı, yapıtın bütünlüğünü ve oluşum süreçlerini okurun hangi aşamalarda ne ölçüde dikkate alacağı çalışmamızı kuramsal çerçevesini şekillendirmiş, bilimsel açıdan tezimizde örnek bir çalışma yapılmasına ihtiyaç doğurmuştur.Bu sebeple alımlamaya yönelik örnek eser çalışması olarak tezimizin sonuç bölümüzde Cahit Sıtkı Tarancı'nın 'Ölümden Sonra'şiiri alımlamaya uygun düşen bilgilerden hareketle incelenmiştir.
dc.description.abstractIn the aesthetic of the reception, which is the foreground of the reader, it is expected that the reader will leave the prejudices and unchanging beliefs on one side and approach the manuscript. This will lead to a reading process that allows for different reception. Reception aesthetics, which emphasizes the fact that the meaning of a literary work is not readily available in the text and that this meaning must be removed by the reader by moving from some clues in the text, is a current where the receiver is foregrounded. How reading in the reading process will take a reading and conveying the contradictory expressions that they have received are important steps that enable the theory to develop in a consistent line. It has become one of the foundations on which the theoretical framework of our thesis that the boundaries of these principles will be based on which basic aesthetics is a theory of reading which says that the text alone can not exist is a literate theory and the role of the reader is foregrounded. At the beginning of our study, the historical origins, principles, and representatives of the Acquisition Aesthetics have been explained, explaining what the reader-centered theories are, how they affect each other, how they are separated and integrated analytically. The reader, who is a common source of theories, has formed an important part of working for us, and the role of readers in reception has been extensively explored, since the tendency towards reading aesthetics in reader-centered theories is a limiting approach in the sense of reader's role. In addition to the reception esthetics aiming to produce a new type of reader, the text has shaped the theoretical framework in which we will consider what the limit will be in the approach, the integrity of the work and the process of formation, and at what stage and in what extent we will consider it. For this reason, the result of our thesis as a sample work for the reception has been examined in terms of Cahit Sıtkı Tarancı 's information which is suitable for the submission of' After Death '.en_US
dc.formatX, 109 yaprak ; 30 sm.en_US
dc.identifier.endpage122
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jhnAoP4L9NEgTNZIdqQTXE3faAb0cVcz4vMrOZNjVGbb
dc.identifier.urihttp://libra.omu.edu.tr/tezler/116867.pdf
dc.identifier.yoktezid475586
dc.language.isotren_US
dc.publisherOndokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatı
dc.subjectAlımlama
dc.subjectAlımlama Estetiği
dc.subjectEstetik
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatı
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.subjectReceptionen_US
dc.subjectTürk Edebiyatı
dc.subjectRezeptionsashetiken_US
dc.subjectAestheticsen_US
dc.subjectTürk Edebiyatı
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.subjectTurkish Literatureen_US
dc.subjectYeni Türk Edebiyatı
dc.subjectTurkish Literatureen_US
dc.subjectNew Turkish Literatureen_US
dc.subjectYeni Türk Edebiyatı
dc.subjectNew Turkish Literatureen_US
dc.subject.otherTEZ YÜK LİS A316a 2017en_US
dc.titleAlımlama Estetiği
dc.titleReception Theoryen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files