Publication:
Sınıf Öğretmenlerinin Kapsayıcı Eğitime Yönelik Görüşleri

dc.contributor.authorKansu, Ceren Çevik
dc.contributor.authorOlçay, Halise Acartürk
dc.date.accessioned2025-12-11T01:48:10Z
dc.date.issued2024
dc.departmentOndokuz Mayıs Üniversitesien_US
dc.department-tempOndokuz Mayıs Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığıen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, sınıfında dezavantajlı grupta öğrencisi bulunan sınıf öğretmenlerinin kapsayıcı eğitime yönelik algılarının ve görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırma, Van ili içerisinde bulunan dört devlet okulunda çalışan sınıfında dezavantajlı öğrencisi bulunan toplamda 45 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin seçiminde seçkisiz olmayan örnekleme türlerinden amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile araştırmacı gözlem notlarından elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde nitel araştırmalarda kullanılan içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada analizler sonucu ‘kapsayıcı eğitim kavramına ilişkin bakış açısı’, ‘kapsayıcı eğitimde uygulamaya yönelik görüş ve deneyimler’ ile ‘kapsayıcı eğitimde yeterlik algısı’ temaları ve bunlara ilişkin sekiz alt tema ve her alt temaya ilişkin kategoriler oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, görüşme yapılan öğretmenlerin kapsayıcı eğitimle ilgili yeterli düzeyde tanım yapabildikleri görülmüş; öğretmenler genel olarak yöntem ve teknik uyarlama konusunda zorlandıklarını, yeterli kaynak, zaman, program sıkıntısı çektiklerini dile getirmişlerdir. Ölçme değerlendirme açısından ise daha çok gözleme dayalı değerlendirmeye yer verdikleri, proje ve performans görevleri verdiklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca kapsayıcı eğitimde akran desteği, demokratik sınıf ortamı, olumlu yönde iletişim, sosyalleşme gibi olumlu durumlar kadar eğitim öğretimin uzun zaman alması, planlamada zorluk, motivasyon eksikliği, davranış bozukluğu, okula devam sorunu gibi olumsuz durumların da yaşandığı ifade edilmiştir. Kapsayıcı eğitimde öğretmenlerin ise aldıkları eğitimden dolayı yeterli olduğunu düşünen kadar yetersiz olduğunu düşünüp daha çok hizmet içi eğitime ihtiyaç duyduklarını belirten öğretmen görüşleri de yer almaktadır. Araştırma sonuçlarından hareketle, kapsayıcı eğitimle ilgili teorik ve uygulamaya dönük hizmet içi eğitimler geliştirilebilir.en_US
dc.identifier.doi10.19171/uefad.1345769
dc.identifier.endpage62en_US
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage31en_US
dc.identifier.trdizinid1233550
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.19171/uefad.1345769
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1233550/sinif-ogretmenlerinin-kapsayici-egitime-yonelik-gorusleri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/46418
dc.identifier.volume37en_US
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectEtnik Çalışmalaren_US
dc.titleSınıf Öğretmenlerinin Kapsayıcı Eğitime Yönelik Görüşlerien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files