Publication:
Mahremiyet Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi ve Ebeveynlerin Mahremiyet Eğitimine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı mahremiyet eğitimine yönelik tutum ölçeği geliştirmek ve ebeveynlerin mahremiyet eğitimine yönelik tutumlarını incelenmektir. Bu araştırmada mahremiyet eğitimine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi adına betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Ölçek geliştirme aşamasında sırasıyla şu adımlar izlenmiştir: literatür taraması, madde havuzu oluşturulması, uzman görüşüne başvurulması, ön deneme uygulaması, esas deneme uygulaması ve verilerin analizi. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim öğretim yılında Samsun' da yer alan özel ve devlet okullarındaki velilere doldurtularak toplanmıştır. On haftalık veri toplama sürecinden sonucunda 550 form doldurulmuştur. Mahremiyet Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği için 34 maddeden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliğini sağlamak amacıyla uzman görüşü alınmıştır. Ölçek için toplanan verilerin faktör analizi için uygunluğunu belirmek amacıyla yapılan KMO test değeri 0.73 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin madde analizi için madde toplam korelasyonlarına bakılmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Temel Bileşenler Analizi gerçekleştirilmiş; faktör döndürme yöntemi olarak ise Direct oblimin seçilmiştir. Faktör analizi sonucunda ölçeğin ve 11 maddelik son formunun toplam varyans açıklayıcılık yüzdesi %65,62 bulunmuş dört faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. Güvenirlilik testleri sonucunda ölçeğin faktör analizi bünyesindeki Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı α=0,728 olarak saptanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizinde ortaya çıkarılan alt boyutları doğrulamak için Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış ve elde edilen bu değerlere göre boyutların uyumluluğunun kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Son olarak da ölçeğin mahremiyet eğitimine yönelik tutum puanlarının yüksek ve düşük düzeyde olan kişileri ayırt etmedeki gücünü belirleyebilmek amacıyla alt-üst grup ortalamalarına dayalı madde analizi yapılmıştır. Ölçeğe yapılan geçerlik ve güvenirlik analizi sonuçları, ölçeğin ebeveynlerin mahremiyet eğitimine yönelik tutumlarını belirlemede yeterli nitelikte bir araç olduğunu göstermiştir.
In this study, it is aimed to develop an attitude scale of parents' privacy training and investigate parents' attitudes. The steps in developments of the scale are followed respectively, the steps of literature review, creating an item pool and seeking for an expert opinion on the written items are taken. Throughout the study, the forms are filled by the parents of the students and parent teachers in schools which are private and public ones located in Samsun in 2023-2024 educational year as online forms or written forms. An item pool which consists of 34 items is created for attitude scale towards privacy training. An expert opininon is taken with the aim of providing the content validity. KMO test value which is made for stating the suitability for the factor analysis of the data taken for the scale is calculated as 0,73. total item correlations are surveyed for the item analysis of the scale. Exploratory factor analysis (EFA) and principal component analysis in its content are done; direct oblimin is chosen as to the factor rotation method. At the end of the factor analysis total variance explanatoriness percentage of the last 11 item form of the scale is discovered as 65,62%, a four factor structure is emerged. Inconsequence of reliability tests, Cronbach Alpha reliability coefficient which is within the factor analysis of the scale is found as α=.728. Confirmatory factor analysis is made to confirm the lower dimensions which is made throughout the explanatory factor analysis and it is observed that the coherence of the dimension saccording to the obtained values is at an allowable level. A valid and reliable scale is generated.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

88

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By