Publication: Hegemonik Erkeklik Bağlamında Cinsiyetçi Meslek Seçimi: Erkek Okul Öncesi Öğretmenlerin Görüşleri
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Kadın egemen bir alanda erkek olmanın ve erkeklik inşa süreçlerinin erkeklik çalışmaları kapsamında değerlendirileceği bu çalışmada, erkek okul öncesi öğretmenlerinin mesleğe olan yaklaşımlarını, mesafelerini, deneyimlerini anlamak ile bir erkek olarak kadın işi yapmanın, kadına özgülenen bir alanda erkeklik üretmenin ve erkeklik kurgusunun dinamiklerini saptamak amaçlanmaktadır. Ayrıca geleneksel toplumsal cinsiyet normları ve cinsiyete dayalı iş bölümü esasında belirlenen ve sistemin geçerli normları ile kadına özgülenen bir çalışma alanındaki erkeklerin varlığı, mevcut normların dönüşümüne yönelik sorular içermektedir. Bu bağlamda erkek okul öncesi öğretmenlerinin kadınlık, erkeklik ve toplumsal cinsiyete dayalı iş bölümüne yönelik algıları analiz edilerek farklı erkeklik kurgularının varlığı deşifre edilmeye çalışılacaktır. Çalışmada kuramsal çerçeveyi eleştirel erkeklik çalışmaları oluşturmaktadır. Çalışma nitel bir araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırma sürecinde veriler görüşme tekniği ile elde edilmiş, görüşmecilerin onayları alınarak görüşmeler kaydedilmiştir. Amasya ve Samsun illerinde görev yapmakta olan 21 erkek okul öncesi öğretmeni ile görüşülmüş, değerlendirmelerde tematik analiz tekniği kullanılmıştır. Kullanılan yöntem gereği çalışma sonuçlarında genelleme ve temsiliyet iddiası güdülmemektedir. Elde edilen bulgular kadın egemen bir çalışma alanına eril gerekçelerle girildiği ve süreçte mesleğin erilleştirildiği, eril söylemlerle yeniden inşa edildiği yönündedir. Erkeklerin erkeklik otoritelerini temin etmek için mesleğin eril olarak tanımlanan alanlarında yoğunlaştıkları, meslek unvanının erilleştirildiği, meslek tanımının profesyonellik, uzmanlık ve başarı gibi kavramlarla yeniden yapılandırıldığı görülmekte ve meslekten ayrılma ideallerine yakınlık duyulabilmekte söz konusu olabilmektedir. Erkek okul öncesi öğretmenlerinin kadınlık, erkeklik, cinsiyete dayalı iş bölümü ve mesleğe ilişkin algılarında büyük ölçüde geleneksel ideolojiye ve hegemonik erkeklik değerlerine yaslanıldığı saptanmıştır. Ayrıca kadın alanında kadın işi yapmanın erkekler açısından avantaj ve dezavantajlarının iç içe geçtiği girift bir durum göze çarpmakta, alanda yaşanan avantaj ve dezavantajların hegemonik erkeklik söylemine bağlı olarak yaşandığı dikkat çekmektedir.
In this study in which being a man in a female-dominated area and constructing masculinity will be evaluated within the scope of masculinity studies, it is aimed to understand the approaches, distances and experiences of male preschoolteachers to the profession and to determine the dynamics of masculinity and producing masculinity in a feminine field. In addition, the existence of men in a field of study, which is determined on the basis of traditional gender norms and gender-based division of labour and valid norms of the system and women, includes questions about the transformation of existing norms. In this context, the perceptions of male preschool teachers towards the division of labour based on femininity, masculinity and gender will be analysed and the existence of different constructs of masculinity will be revealed. The theoretical framework of this study consists of critical of male studies. The study is of qualitative research. During the research process, the data were obtained by interview technique and interviews were recorded with the consent of the interviewers. 21 male preschool teachers working in Amasya and Samsun were interviewed and thematic analysis technique was used in the evaluations. According to the method used, the results of the study are not claimed as generalization and representation. Findings indicate that a female-dominated field of study was entered for masculine reasons and that the profession was masculinized and rebuilt with masculine discourses. It is seen that men concentrate in the fields defined as masculine in order to provide the masculinity authorities; that the title of the profession is made masculine; the definition of profession is restructured with concepts such as professionalism, expertise and success; and ideas of leaving the profession may be in question. It has been determined that male preschool teachers mostly rely on traditional ideology and hegemonic masculinity values in their perceptions of femininity, masculinity, gender based division of labour and profession. In addition, it is noteworthy that the advantages and disadvantages of doing women work in the field of women are intertwined, and that the advantages and disadvantages experienced in the field are related to the discourse of hegemonic masculinity.
In this study in which being a man in a female-dominated area and constructing masculinity will be evaluated within the scope of masculinity studies, it is aimed to understand the approaches, distances and experiences of male preschoolteachers to the profession and to determine the dynamics of masculinity and producing masculinity in a feminine field. In addition, the existence of men in a field of study, which is determined on the basis of traditional gender norms and gender-based division of labour and valid norms of the system and women, includes questions about the transformation of existing norms. In this context, the perceptions of male preschool teachers towards the division of labour based on femininity, masculinity and gender will be analysed and the existence of different constructs of masculinity will be revealed. The theoretical framework of this study consists of critical of male studies. The study is of qualitative research. During the research process, the data were obtained by interview technique and interviews were recorded with the consent of the interviewers. 21 male preschool teachers working in Amasya and Samsun were interviewed and thematic analysis technique was used in the evaluations. According to the method used, the results of the study are not claimed as generalization and representation. Findings indicate that a female-dominated field of study was entered for masculine reasons and that the profession was masculinized and rebuilt with masculine discourses. It is seen that men concentrate in the fields defined as masculine in order to provide the masculinity authorities; that the title of the profession is made masculine; the definition of profession is restructured with concepts such as professionalism, expertise and success; and ideas of leaving the profession may be in question. It has been determined that male preschool teachers mostly rely on traditional ideology and hegemonic masculinity values in their perceptions of femininity, masculinity, gender based division of labour and profession. In addition, it is noteworthy that the advantages and disadvantages of doing women work in the field of women are intertwined, and that the advantages and disadvantages experienced in the field are related to the discourse of hegemonic masculinity.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2019
Libra Kayıt No: 128417
Libra Kayıt No: 128417
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
179
