Publication:
İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı İle Matematiksel Problem Çözme ve Matematik Başarıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

dc.contributor.advisorSümen, Özlem Özçakır
dc.contributor.authorTemur, İsmail
dc.date.accessioned2025-12-13T09:17:09Z
dc.date.issued2024
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBüyük bir hızla dijitalleşen dünyada bilgi iletişim teknolojilerindeki gelişim insan hayatını kolaylaştırmakla beraber teknolojiye bağımlılık noktasında bazı dezavantajları da beraberinde getirmektedir. Özellikle çocukları ve gençleri etkisi altına alan dijital oyun endüstrisi dijital oyun bağımlılığına neden olmakta, bu bağımlılık onların psikolojik ve sosyal gelişimlerini olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile matematiksel problem çözme başarıları ve matematik başarıları arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini kolay ulaşılabilir örneklemle belirlenen Samsun ili merkezindeki üç farklı okulda öğrenim gören 321 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları kişisel bilgi formu, Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Matematiksel Problem Çözme Başarı Testi'dir. Öğrencilerin matematik başarıları matematik dersi karne notları dikkate alınarak belirlenmiştir. Veriler betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t testi, ANOVA testi ve Pearson korelasyon analizleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile matematiksel problem çözme becerileri arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, matematik başarıları arasında ise negatif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği, erkek öğrencilerin kızlardan daha fazla oyun bağımlısı oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik başarılarının artırılması ve matematiksel problem çözme becerilerinin geliştirilmesi için dijital oyun bağımlılığı ile etkin mücadele edilmesi gerekmektedir.
dc.description.abstractIn the rapidly digitalizing world, developments in information and communication technologies make human life easier but also bring disadvantages in dependence on technology. The digital game industry, which especially affects children and young people, causes digital game addiction, and this addiction negatively affects their psychological and social development. This study investigated the relationships between the digital game addiction levels of fourth-grade primary school students and their mathematical problem-solving skills and mathematics achievement. The research sample consists of 321 fourth-grade students studying in different schools in the city center of Samsun, determined by simple random sampling. The data collection tools of the research are personal information form, Digital Game Addiction Scale for Children, and Mathematical Problem Solving Achievement Test developed by the researcher. Students' mathematics achievements were determined by their mathematics course report card grades. Data were analyzed using descriptive statistics, independent sample t-test, ANOVA test, and Pearson correlation analysis. As a result of the research, it was revealed that there was a negative, moderately significant relationship between the students' digital game addiction levels and their mathematical problem-solving skills and a negative, low-significant relationship between their mathematics achievements. In addition, it was determined that students' digital game addiction levels differed significantly according to their gender, and male students were more game addicts than females. To increase students' mathematics achievements and improve their problem-solving skills, digital game addiction must be combated effectively.en_US
dc.identifier.endpage93
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1pwTzRXnomYf6jwqVORfUd64ZZTNCE2Pz9FAVH0ZLUx_qLPVBvP5bVpWbQXoMNi7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/50059
dc.identifier.yoktezid877631
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEğitim
dc.subjectEducationen_US
dc.titleİlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığı İle Matematiksel Problem Çözme ve Matematik Başarıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
dc.titleInvestigation of the Relationships Between Primary School Fourth-Grade Students’ Digital Game Addiction, Mathematical Problem-Solving Skills, and Mathematicsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files