Publication: Genç Öğrenenlerin Dinleme ve Konuşma Becerilerini Geliştirmek İçin Bilinçli Farkındalık Egzersizlerinin Kullanılması
Abstract
Bilinçli farkındalık, zihni ve dikkati kasıtlı olarak kontrol etmeyi içeren doğu meditasyon uygulamalarından türetilmiştir. Bilinçli farkındalık, dikkati içinde bulunduğumuz ana yönlendirmeyi, geçmiş veya gelecekle ilgili düşünceleri göz ardı ederek dikkatli olmayı ve farkındalığı artırmayı amaçlar. Literatür incelendiğinde, psikoloji, klinik çalışmalar, eğitim gibi çeşitli alanlarda bilinçli farkındalıkla ilgili birçok araştırmanın yapıldığı görülmüştür. Bu araştırmalar, yüksek düzeyde bilinçli farkındalığa sahip olanlar ile bu düzeylere sahip olmayanlar arasında belirgin bir fark olduğunu ortaya koymuştur. Son yıllarda, yabancı dil ediniminde bilinçli farkındalık üzerine yapılan araştırmalar artmış ve bilinçli farkındalık faaliyetlerine katılmanın, yabancı dil öğrenen bireylerin dikkat, zihinsel farkındalık, yabancı dil farkındalığı ve öz farkındalık düzeylerini arttırdığını göstermiştir. Türkiye bağlamında, okul çağı öğrenenlerinin yabancı dil becerileri üzerinde bilinçli farkındalık faaliyetlerinin etkisini inceleyen çalışmaların sayısı oldukça sınırlıdır. Bu araştırmanın amacı, bilinçli farkındalık uygulamalarının 8-12 yaş aralığındaki çocukların dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine katkı sağlayıp sağlamadığını belirlemektir. Öğrencilerin dinleme ve konuşma becerileri üzerindeki bilinçli farkındalık faaliyetlerinin etkisini araştırmak için bir deney ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Çalışmada, bilinçli farkındalık faaliyetlerine katılan öğrenciler ile katılmayan öğrencilerin beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını, ayrıca deney grubunun ön test ve son test sonuçları incelenmiştir. Veriler istatistiksel olarak analiz edildiğinde, deney ve kontrol gruplarının ön test ve son test dinleme ve konuşma becerileri arasında anlamlı farklar olduğu bulunmuştur. Deney grubunun her iki beceride ön test sonuçları arasında anlamlı fark olduğu ancak bilinçli farkındalık seviyelerinin katılımcıların konuşma becerilerini daha fazla etkilediği bulunmuştur. Ayrıca, bilinçli farkındalığın deney grubunun dinleme becerisini fazla etkilemediği ortaya konulmuştur. Dinleme becerisi üzerinde daha geniş bir örneklemle yapılacak ileri araştırmalar faydalı olabilir.
Mindfulness is derived from Eastern meditation practices that involve controlling the mind and attention intentionally. Conscious awareness seeks to direct one's focus to the current moment, fostering attentiveness and mindfulness while disregarding thoughts about the past or future. Upon reviewing the literature, it was seen that several researches were conducted pertaining to mindfulness in various domains such as psychology, clinical studies, education and many more. The investigations revealed a notable disparity in between those who lacked high levels of mindfulness and those who possessed high levels. Research on conscious awareness in foreign language acquisition has increased in recent years and has demonstrated that engaging in mindfulness activities enhances the levels of attention, mental awareness, foreign language awareness, and self-consciousness among those learning a foreign language. There is a scarcity of studies examining the impact of mindfulness activities on foreign language skills of school age learners in the Turkish context. This research aims to determine if mindfulness practices help kids, aged 8-12, develop their listening and speaking abilities. An experimental group and a control group were formed to investigate the impact of mindfulness activities on students' listening and speaking skills. The study aimed to determine if there was a significant difference in the skill levels between students who participated in mindfulness activities and those who did not while investigating experiment group's pre and post-test results. Upon analyzing the statistical data, it was found that there were significant differences between the pre-test and post-test listening and speaking abilities of the experimental and control groups. The experimental group excelled in both skills, with mindfulness levels significantly impacting speaking proficiency. Moreover, it was found that mindfulness had a slight impact on the listening skill scores of the experimental group. Further research could be beneficial to investigate listening skill with a larger sample size.
Mindfulness is derived from Eastern meditation practices that involve controlling the mind and attention intentionally. Conscious awareness seeks to direct one's focus to the current moment, fostering attentiveness and mindfulness while disregarding thoughts about the past or future. Upon reviewing the literature, it was seen that several researches were conducted pertaining to mindfulness in various domains such as psychology, clinical studies, education and many more. The investigations revealed a notable disparity in between those who lacked high levels of mindfulness and those who possessed high levels. Research on conscious awareness in foreign language acquisition has increased in recent years and has demonstrated that engaging in mindfulness activities enhances the levels of attention, mental awareness, foreign language awareness, and self-consciousness among those learning a foreign language. There is a scarcity of studies examining the impact of mindfulness activities on foreign language skills of school age learners in the Turkish context. This research aims to determine if mindfulness practices help kids, aged 8-12, develop their listening and speaking abilities. An experimental group and a control group were formed to investigate the impact of mindfulness activities on students' listening and speaking skills. The study aimed to determine if there was a significant difference in the skill levels between students who participated in mindfulness activities and those who did not while investigating experiment group's pre and post-test results. Upon analyzing the statistical data, it was found that there were significant differences between the pre-test and post-test listening and speaking abilities of the experimental and control groups. The experimental group excelled in both skills, with mindfulness levels significantly impacting speaking proficiency. Moreover, it was found that mindfulness had a slight impact on the listening skill scores of the experimental group. Further research could be beneficial to investigate listening skill with a larger sample size.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
125
