Publication:
İngiliz Dili Öğretiminde Öğrenci Gereksinimleri Değerlendirmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

ÖZET Bu çalışmada, Dokuz Eylül Üniversitesi Yabancı Diller Okulu'ndaki öğrencilerin İngilizce dil gereksinimlerinin tanımlanması amaçlanmıştır. Mevcut gereksinimleri belirlemek için veriler iki kaynak gruptan derlenmiştir. Daha sonra bu iki ihtiyaç algılaması, A ve D kurlarındaki öğrencilerin gereksinim ve talepleri arasında anlamlı bir fark olup olup olmadığını ortaya çıkarılması için karşılaştırılacaktır. Ayrıca bu çalışmada, öğrencilerin öğretim yılının başlangıcında ve sonundaki İngilizce dil düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Her iki grubun algılamalarının karşılaştırılması sonucunda aşağıdaki bulgular tespit edilmiştir. İlk olarak, öğrencilerin İngilizce dil seviyelerinin analizi anlamlı bir fark göstermemiştir. Öğrencilere öğretim yılının başında ve Mayıs ayının ilk haftasında uygulanan Yeterlilik ve Yerleştirme Testinin sonuçları hemen hemen aynıdır. İkinci olarak, her iki grup için de İngilizce öğrenmek daha iyi bir iş bulabilmek için gereklidir. Üçüncü olarak, öğrencilere dil becerileri ihtiyaçları sorulduğunda, anket sonuçları bu öğrencilere diğer becerilere gore konuşma becerilerinin daha çok öğretilmesine gereksinim duyulduğunu göstermiştir. Dördüncü olarak, D grubu öğrencileri bir yıllık hazırlık süresini yetersiz bulmuşlardır. D grubu öğrencileri ile yapılan mülakatlar sonucunda, bu öğrencilerin iki yıllık bir hazırlık programı talepleri olduğu görülecektir.Ill Bu bulgular ışığında, Dokuz Eylül Üniversitesi Yabancı Diller Okulu İngilizce programı gözden geçirilerek yeniden hazırlanabilir.
IV ABSTRACT This study aims at identifying the English language needs of the students in Dokuz Eylül University, The School of Foreign Languages. In order to explore the perceived needs, data have been gathered from two groups of sources. These two perceptions of need have been compared to find out whether there is a significant difference between A and D level students' needs and desires. Furthermore, this study aims of finding out the English language levels of the students both at the beginning and at the end of the academic year. As a result of the comparison of the two groups' perceptions, the following answers have been found. First, analysis of the students' English language knowledge level has not showed a significant difference. The results of The Proficiency and Replacement Test which the students were given both at the beginning of the academic year and in the first week of May are nearly same. Second, learning English is needed to find a better job for both of the two groups. Third, when the students were asked about their needs of skills, the results of the questionnaire showed that they needed to be taught speaking skills more than the other skills. Fourth, the students of group D find the one- year preparation period inadequate. A two-year preparation program would serve the students' needs in group D. Finally, all of the students both in group A and group D agreed on the view that they would point T.C YÜKSEKÖ?RETİM KURULU DOKÜMANTASYON MERKEZİout their opinions on designing English language curriculum in The School of Foreign Languages. Based upon these findings, a new curriculum design for the School of Foreign Languages in Dokuz Eylül University can be prepared.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2001
Libra Kayıt No: 35535

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

133

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By