Publication:
Ortaöğretim Öğrencilerinin Spor Yapma Düzeylerine Göre Sosyal Beceri Özelliklerinin Karşılaştırılması (Gaziantep İli Örneği)

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin spor yapma düzeylerine göre sosyal beceri özelliklerini belirlemektir. Materyal ve Metot: Araştırmaya Gaziantep ilinde lisanslı olarak spor yapan ve yapmayan 15-18 yaş grubu 479 (207 bayan, 271 erkek, 1 boş cevap) ortaöğretim öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak altı alt ölçekten oluşan sosyal beceri envanteri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 15.0 for Windows programında Tanımlayıcı İstatistikler ile Mann-Whitney U, Bağımsız Örneklem t test, Kruskal Wallis H test ve Tek Yönlü Varyans Analizi testleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 kabul edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın sonunda sadece duyuşsal kontrol puanlarında cinsiyetlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken (p<0,05), sosyal beceri düzeyinin cinsiyete göre farklılaşmadığı bulunmuştur. (p>0,05). Katılımcıların yaş gruplarına göre sosyal anlatımcılık ve sosyal kontrol alt boyutlarında anlamlı fark olduğu (p<0,05), buna karşılık diğer alt boyutlar ve toplam sosyal beceri puanlarının yaş gruplarına göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur (p>0,05). Katılımcıların spor yaşlarına, takım ve ferdi spor yapma durumlarına, okul ya da kulüp sporcusu olma durumlarına, halen müsabakalara katılıp katılmama durumuna, anne-baba eğitim düzeylerine ve ailelerinin ekonomik durumlarına göre sosyal beceri düzeylerinin anlamlı farklılıklar göstermediği tespit edilmiştir (p>0,05). Sonuç: Araştırmaya katılan erkek öğrencilerin duyuşsal kontrol düzeylerinin kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların yaş gruplarına göre sosyal anlatımcılık ve sosyal kontrol alt boyutlarına ait puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunurken (p<0,05), diğer alt boyutlar ve toplam sosyal beceri puanlarında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır.(p>0,05) Gençler küçük yaştan itibaren sportif etkinliklere yönlendirilmeli, kız öğrencilerin spora katılımları desteklenmelidir. Anahtar kelimeler: Ortaöğretim öğrencileri, spor, psikoloji, gelişim, sosyalleşme, sosyal beceri.
Aim: The purpose of this study was to identify social skill features of secondary school students as doing sport levels. Material and Method: 479 secondary school students (207 female, 271 male, 1 missing) doing sport licensed and do not sport in 15-18 age group participated to study. Social skill inventory comprising of 6 sub-scales was used as data collection material in this study. Mann Whitney U test, Independent t test, Kruskal Wallis H test and One Way ANOVA with Descriptive Statistics in SPSS 15.0 for Windows Package program were used in analysis of data obtained. Significant level was accepted as 'p<0,05'. Results: In result of research, significant difference was found in only sensual control score between female and male (p<0,05), no significant difference was found in other social skill scores between genders (p>0,05). While there was statistical significant difference between age groups in social expressionism and social control score (p<0,05), but there was no significant difference as age groups in other social skill scores and total score (p>0,05). There was no significant difference in social skill scores as participant's sport ages, doing team or individual sport situation, being athlete situation of school or club, currently participation situation to competitions, mother-father education situation and family income situations (p>0,05). Conclusion: In our research, it has been detected that male students' affective control levels to be higher than the females who has participated to the research. Although there has been meaningful statistical difference on their scores of social expressivity and social control sub-dimensions according to their age groups (p<0,05), there has been no other meaningful differences among the other sub-dimensions and total social skill scores. (p>0,05). Young people should be leaded to sportive activities and female students should be supported to participate.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2014
Libra Kayıt No: 106849

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

92

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By