Publication:
2018-2021 Yılları Arası Okıms Matematik Alt Testi Sorularının Öğrenme Alanları ve Rbt Boyutlarına Göre İncelenmesi

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Öteden beri farklı düzeylerde ve farklı uygulamalarla da olsa ortaöğretim kurumlarına geçen öğrencilere okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri günlük yaşama transfer edebilecekleri seçme sınavları uygulanmaktadır. Bu sınavlar öğrencilerin sahip oldukları yetkinliklerine (bilgi, yetenek vb.) uygun liselere yerleştirilebilmeleri için gereklilik olarak kabul edilmektedir. Sekizinci sınıf düzeyinde 2018 yılından bu yana uygulanan Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınavı (OKIMS) da bu gereklilik doğrultusunda gerçekleşmektedir. Bu çalışmanın amacı 2018-2021 yılları arasında uygulanan OKIMS Matematik Alt Testi sorularının matematik dersi öğretim programı öğrenme ve alt öğrenme alanlarına ve ayrıca revize edilmiş Bloom taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutlarına göre incelenmesidir. Araştırma dokümanlarını 2018-2021 yılları arasında gerçekleştirilen sınavla öğrenci alacak OKIMS Matematik Alt Testi soruları oluşturmaktadır. Doküman incelemesi yöntemi kullanılarak elde edilen araştırma verileri nitel olarak incelenmiş ve betimsel analiz yapılmıştır. Öğrenme alanları ve revize edilmiş Bloom taksonomisinin boyutlarına ait frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Veri analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre her bir yılda en fazla sayılar ve işlemler öğrenme alanına ait soruların yer aldığı tespit edilmiştir. Yıllara göre öğrenme alanlarına bakıldığında incelenen sorularının sıklıkla sayılar ve işlemler öğrenme alanından ve en az ise veri işleme öğrenme alanından geldiği belirlenmiştir. Alt öğrenme alanlarına bakıldığında ise soruların en fazla köklü ifadeler alt öğrenme alanından ve en az dönüşüm geometrisi alt öğrenme alanından geldiği tespit edilmiştir. Ayrıca soruların çoğunlukla revize edilmiş Bloom taksonomisi bilişsel süreç boyutunda anlama, uygulama, analiz ve değerlendirme basamağında, bilgi boyutunda ise işlemsel bilgi boyutunda yer aldığı belirlenmiştir. Ayrıca hiçbir yılda bilişsel süreç boyutunda hatırlama ve yaratma basamağından soru sorulmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın ortaya koyduğu bu sonuçlar çerçevesinde öneriler sunulmuştur.
All along, students who have transferred to secondary education institutions, albeit at different levels and with different applications, have been given selection exams in which they can transfer the knowledge and skills they learned at school to daily life. These exams are accepted as a requirement for students to be placed in high schools that are suitable for their competencies (knowledge, ability, etc.). The Central Examination for Secondary Education Institutions (OKIMS), which has been implemented at the eighth grade level since 2018, is also carried out in line with this requirement. The aim of this study is to examine the questions of the OKIMS Mathematics Subtest administered between 2018-2021 according to the learning and sub-learning domains of the mathematics curriculum, as well as the knowledge and cognitive process dimensions of the revised Bloom taxonomy. The OKIMS Mathematics Subtest questions that will take students with the exam held between 2018-2021 constitute the research documents. The research data obtained by using the document analysis method were analyzed qualitatively and descriptive analysis was made. Frequency and percentage values of learning domains and dimensions of the revised Bloom taxonomy were calculated. According to the findings obtained as a result of the data analysis, it was determined that the questions related to numbers and operations learning area were the most in each year. Looking at the learning areas by years, it was determined that the questions examined were mostly from the numbers and operations learning area, and the least from the data processing learning area. Looking at the sub-learning areas, it was determined that the questions came from the rooted expressions sub-learning area the most and the transformation geometry sub-learning area the least. In addition, it has been determined that the questions are mostly in the cognitive process dimension of the revised Bloom's taxonomy, in the understanding, application, analysis and evaluation step, and in the knowledge dimension in the operational knowledge dimension. In addition, it was concluded that no questions were asked from the remembering and creating step in the cognitive process dimension in any year. Suggestions are presented within the framework of these results of the study.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

152

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By