Publication: Yeşilkent'in (Samsun) Beşeri ve Ekonomik Etüdü
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Yeşilkent Türkiye'nin kuzeyinde, Karadeniz coğrafi bölgesinin Orta Karadenizbölümünde bir yerleşim birimidir. Samsun şehrinin alt belediyelerinden biri olanmerkez, Samsun-Ankara Kara Yolunun 3 ila 15'nci kilometreleri arasındagelişmiştir. Yöre Orta Karadeniz iklim sahasında ılık kışları ve serin yazları ile hermevsim yağışlı nemli-ılıman iklim özelliği göstermektedir.Yeşilkent 1980'li yıllara kadar oldukça tenha iken 1990'lı yıllara doğruSamsun -Ankara Kara Yolu boyunca yapılaşma ve nüfuslanmanın hareketkazandığı bir merkezdir. Bu hareketliliğin günümüzde de artarak devam ettiğigözlenmektedir. Samsun -Ankara Kara Yolunun yanı sıra, yapımına 1993 yılındabaşlanan ve resmen hizmete açılmadığı halde, hizmet veren Karadeniz Sahil Yolu(Samsun Çevre Yolu)'nun bir bölümü de araştırma sahasında yer almaktadır.Çevre Yolu inşaatının başlamasından sonra yörenin gelişimi hız kazanmıştır.Yeşilkent fiziki bakımdan Samsun şehir merkezine oldukça yakın bir yerleşimbirimidir. Ulaşımın yanı sıra bu özelliği de Yeşilkent'in büyüme ve gelişiminiarttırmaktadır. 1995 yılında belediye olan belde 2004 yılında çıkarılan belediyelerkanunu ile alanı genişletilerek, Samsun Büyük Şehir Belediyesine bağlı alt belediyestatüsü kazanmıştır.Dolayısıyla Samsun'un gelişme sahasında özel konumunun getirdiğiavantajlara bağlı olarak Yeşilkent'te ulaşım, sanayi, ticaret gibi ekonomikfaaliyetler hızla gelişmektedir. Bu gelişmeler aynı alanda göçe bağlı nüfus artışınıda beraberinde getirmektedir. Özellikle yol güzergâhında görülen ve devametmekte olan yoğun yapılaşma bu durumun en güzel göstergesidir. Bu bağlamdaon beş yıl öncesine kadar kırsal özelliklerin hâkim olduğu yörede şehirselfonksiyonların gelişmesi ve nüfusun göçe bağlı olarak artması sosyoekonomikyapının da değişip gelişmesine neden olmaktadır.Anahtar kelimeler: Ulaşım, Şehirsel gelişim, Yeşilkent'in sosyoekonomikyapısı.
Yeşilkent is a settlement unit, which is located in the North of Turkey, MidBlack Sea section of the Black Sea geographical region. The center, which is a sub-municipality of Samsun city has developed on the 3rd to 15th kilometers ofSamsun-Ankara road. The location displays all-seasons rainy-humid-warm featurewith its warm winters and cool summers in the Mid Black Sea climatic area.Yeşilkent, while being very much desolated until 1980?s, is a center wherestructure and population movement took place along the Samsun-Ankara roadbeginning with 1990?s. It is observed that this movement has continued to our day.Along with the Samsun-Ankara road, one portion of the Black Sea Coastal Road(Samsun By-Pass Road) which was started to be laid in 1993 and has been beingused not formally maybe appears in the research field. After the beginning fo theBy-Pass road construction, development of the region accelerated. Yeşilkent,physically is a very close location to the Samsun city center. Along with thetransportation, this feature of Yeşilkent increases the progress and development.The town which became a municipality in 1995 was enlarged as per theMunicipalities Act, released in 2004 and gained a status of sub municipality withinthe Samsun Metropolitan Municipality.Therefore, due to the advantages of the special location within the developmentfield of Samsun, transportation, industry, commerce and so on activities inYeşilkent are developed very rapidly. These developments carry an increase in thepopulation due to the immigration. The dense buildings that are observed andincreasing along the road are the best indicators of this fact. Due to this fact, in thelocation where rural features used to be prominent, the establishment anddevelopment of urban functions and the increase of population due to immigrationcause that the socio-economical structure change and improve as well.Key words: Transportation, Urban development, Socio-economical structure ofYeşilkent.
Yeşilkent is a settlement unit, which is located in the North of Turkey, MidBlack Sea section of the Black Sea geographical region. The center, which is a sub-municipality of Samsun city has developed on the 3rd to 15th kilometers ofSamsun-Ankara road. The location displays all-seasons rainy-humid-warm featurewith its warm winters and cool summers in the Mid Black Sea climatic area.Yeşilkent, while being very much desolated until 1980?s, is a center wherestructure and population movement took place along the Samsun-Ankara roadbeginning with 1990?s. It is observed that this movement has continued to our day.Along with the Samsun-Ankara road, one portion of the Black Sea Coastal Road(Samsun By-Pass Road) which was started to be laid in 1993 and has been beingused not formally maybe appears in the research field. After the beginning fo theBy-Pass road construction, development of the region accelerated. Yeşilkent,physically is a very close location to the Samsun city center. Along with thetransportation, this feature of Yeşilkent increases the progress and development.The town which became a municipality in 1995 was enlarged as per theMunicipalities Act, released in 2004 and gained a status of sub municipality withinthe Samsun Metropolitan Municipality.Therefore, due to the advantages of the special location within the developmentfield of Samsun, transportation, industry, commerce and so on activities inYeşilkent are developed very rapidly. These developments carry an increase in thepopulation due to the immigration. The dense buildings that are observed andincreasing along the road are the best indicators of this fact. Due to this fact, in thelocation where rural features used to be prominent, the establishment anddevelopment of urban functions and the increase of population due to immigrationcause that the socio-economical structure change and improve as well.Key words: Transportation, Urban development, Socio-economical structure ofYeşilkent.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Ünivertesi, 2006
Libra Kayıt No: 16125
Libra Kayıt No: 16125
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
108
