Publication:
Mehmed Şefik Bey ve Hat Sanatındaki Yeri

dc.contributor.advisorGün, Recep
dc.contributor.authorKızılgeçit, İshak
dc.date.accessioned2025-12-13T09:29:04Z
dc.date.issued2020
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmada, XIX. yy.'da yaşamış, hatt-ı celîde adından söz ettiren Mehmed Şefîk Bey tanıtılmaya çalışılmıştır. Çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; İlk olarak Arap yazısının kökeni aktarılmaya çalışılmış, ardından hat sanatının tanımı ve tarihi gelişimi, hat sanatında kullanılan yazı çeşitleri ve bu sanatta kullanılan bazı terimler hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde; Hattat'ın hayatından, hocalarından ve talebelerinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde, Mehmed Şefîk Bey'in tespit edilebilen eserleri; celî tabloları ve kitâbe yazıları, sülüs yazıları, sülüs-nesih kıt'aları, murakkaaları, hilye-i şerîfleri ve karalamaları her biri kendi içinde tarihi sıralama ile ele alınıp incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise incelenen bu eserler, icra ettiği yöntem; yazı türleri, istif ve kullanılan formlar, harf anatomileri, harekeler, tezyinî ve mühmel işâretler, metin türleri, imza formları, tarih, malzeme ve işleniş ve süslemeler yönünden genel bir değerlendirilmeye tabi tutulmuştur.
dc.description.abstractIn this study, Mehmed Şefîk Bey who lived in the XIX century and famed in the celî field were tried to be introduced. The study consists of four main chapters. In the first chapter, the origin of the Arabic script was tried to be explained. Later on, the definition and historical development of calligraphy, the types of scripts used in calligraphy and some terms used in this art were explained. In the second part, The calligrapher's personality, his teachers and students were introduced. In the third part, the works of Mehmed Şefîk Bey; his big paintings and inscriptions, thuluth writings, thuluth-nashy kıt'as, murakkaas, hilye-i sheriffs and scratcheds were tried to be introduced in historical order. In the fourth chapter, these works were examined in terms of the method he performed, types of the script, the compositions and forms used, the letter anatomies, movements, decorative and inactive signs, text types, signature forms, date recording, materials and processing, illuminating signs.en_US
dc.identifier.endpage322
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=4J_FzTwlrMCH4qBROpXPH8S0wHTYDI4_us_Z4I9OVBNS_kTbYfbixKE9rlDmTTB5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12712/51671
dc.identifier.yoktezid616689
dc.language.isotr
dc.subjectEl Sanatları
dc.subjectSanat Tarihi
dc.subjectCeli Yazılar
dc.subjectMehmed Şefik Bey
dc.subjectTürk Hat Sanatı
dc.subjectYazı Sanatı
dc.subjectCraftsen_US
dc.subjectArt Historyen_US
dc.subjectClear Writingsen_US
dc.subjectMehmed Şefik Beyen_US
dc.subjectTurkish Handwriting Arten_US
dc.subjectCalligraphyen_US
dc.titleMehmed Şefik Bey ve Hat Sanatındaki Yeri
dc.titleMehmed Şefik Bey and His Place in Calligraphyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files