Publication:
Değerler Eğitimi Açısından Kur’ân’da İnsan Onuru

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu tez çalışmasının amacı değerler eğitiminin bakış açısıyla Kur'ân-ı Kerim'de geçen onur kavramını açıklamak, Kur'ân'da yer alan değerlerin insan onuruna olan katkısını araştırmaktır. Tezde temel kaynak olarak Kur'ân ayetleri ve hadis külliyatı kullanılmıştır. Değerler eğitimi ve onur kavramlarının açıklanmasından sonra, Kur'ân'da yer alan çocuk, yaşlı, zengin, fakir, kadın, erkek gibi bazı grupların onur kazanması için vurgulanan değerler belirlenmiş ve son bölümde ise bu değerler tek tek ele alınıp değerler eğitimiyle ilişkisi araştırılmıştır. Bu hususların anlaşılabilmesi için ayetlerin açıklanmasında bazı tefsirlere müracaat edilmiştir. Araştırmadaki kavramları tanımlamak için de sözlüklerden yararlanılmıştır. Tez çalışması sonucunda değerler eğitiminin insanın kendi olma sürecine katkı sağlayan en önemli unsur olduğu belirlenmiş ve bunun üzerinde durulmuştur. Bu erdemlerin hem oluşmasının hem de aktarılmasının değerler eğitiminin ilgi alanına girdiği sonucuna varılmıştır. Değerlerin aktarılmasında dinin ortaya koyduğu kuralların ve desteğinin önemli olduğu, Kur'ân-ı Kerim'de ortaya konulan değerler ile son yıllarda bireylere benimsetilmesi istenen değerlerin paralellik gösterdiği ortaya konulmuştur. Ayrıca toplumdaki huzur ve mutluluk açısından bireylere 'onur eğitimi' verilebileceği, bu eğitim verilirken de dinin söylemlerinin göz ardı edilmemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Onur, Değer, Değerler Eğitimi, Ahlâk, Kur'ân
The aim of this study is to explain the concept of the honour in the Holy Quran in terms of values education and to investigate the contribution of values located in the Qur'an to human honour. Quran verses and Hadith collection was used as a source for the thesis. After the explanation of the concepts of honor and values education, highlighted values were set to gain the honour for some groups located in the Quran like old, rich, poor, women and men. To explain some of the issues has been applied to commentaries in order to understand this verses. To describe concepts have been utilized from dictionaries. In the last section, these values were individually addressed and connections of these values were investigated with values education. In the result of the thesis, it has been determined that values education is the most important factor that contribute to the process of becoming his own. It was concluded that both the formation and transfer of these virtues are a fild of interest for values education and it is important that the rules and the support of the religion in transferring values and the values in Qur'an parallel with the values that is adopted set points to individuals in recent years. In addition, it was concluded that 'honor education' can be given to individuals terms of peace and happiness in society and when this training is given, the religion discourses should not be ignored. Key Words: Honour, Value, Values Education, Morality, the Qur'an.

Description

Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2014
Libra Kayıt No: 110666

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

134

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By