Publication: Yabancı Dil Öğretiminde Kullanılan Drama Yönteminin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerileri, Başarı ve Tutumlarına Etkisi
Abstract
Yaratıcı drama ve yaratıcı düşünmenin çağdaş yaklaşım ve beceri geliştirmeye etkisi bu araştırmanın önemini göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, yaratıcı dramanın yaratıcı düşünme, akademik başarı ve derse karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Bu amaç çerçevesinde alt problemler oluşturularak bu problemlere yanıtlar aranmıştır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneme modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun merkezinde bulunan bir 9 sınıf lisesi öğrencilerinden oluşturmuştur. Deney ve kontrol grupları yansız olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin yabancı dil öğretiminde kullanılan yaratıcı drama yöntemin yaratıcı düşünmenin başarısı ve tutuma etkisi araştırılıp İngilizce konuşma problemine karşı anlamlı bir fark olup olmadığını tespit etmek amacıyla her iki gruba ünite öncesi ve sonrasında başarı testi sınavı, yaratıcı düşünme ölçeği ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Ünite süreci 8 hafta sürmüştür. Elde edilen verilerin istatistiksel yorumlamasında SPSS istatistik programı, kullanılmış, temel istatistiksel işlemlerin yanında gruplar arasında anlamlı farklılık olup olmadığı bağımsız t testi ve eşleştirilmiş gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırmanın tümünde anlamlılık düzeyi olarak 0.05 alınmıştır. Uygulama süreci, araştırmacı tarafından bizzat gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere, ders kılavuz kitabında önerilen yöntem ve teknikler uygulanmış ve bu grup geleneksel öğretim yöntemlerine uygun bir şekilde çalışmıştır. Buna karşın, deney grubunda önerilen aktiviteler dışında yaratıcı drama uygulamaları da yer almıştır. Her iki grup da aynı sınıf ortamında, benzer koşullar altında eğitim almıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, deney ve kontrol gruplarının son test başarı puanları ile son tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Bu bulgular, yaratıcı drama yönteminin deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarını artırdığını ve yabancı dil öğrenimine yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirdiğini göstermektedir. Buna göre drama yönteminin geleneksel yöntemlere göre öğrenci başarısında daha etkili olduğu söylenebilir.
The significance of this study lies in the impact of creative drama and creative thinking on contemporary approaches and skill development. The aim of this research is to examine the effects of creative drama on creative thinking, academic achievement, and students' attitudes toward the course. Within this framework, sub-problems have been formulated, and answers have been sought accordingly. The research has been designed by using a pre-test/post-test control group experimental model. The sample has consisted of 9th-grade high school students in the city centre of Samsun. The experimental and control groups have been randomly assigned. In order to determine whether there is a significant difference regarding the impact of the creative drama method used in foreign language teaching on students' creative thinking, achievement, and attitudes, both groups have been administered an achievement test, a creative thinking scale, and an attitude scale before and after the unit. The unit process has lasted for eight weeks. The data collected have been analysed using the SPSS statistical program. In addition to basic statistical procedures, independent samples t-test and paired samples t-test have been used to determine whether there have been significant differences between the groups. The significance level has been set at 0.05 for all statistical analyses. The implementation process has been personally carried out by the researcher. While the students in the control group have been taught using the methods and techniques recommended in the course guidebook thus following traditional instructional methods, the experimental group has also been engaged in creative drama activities in addition to the suggested activities. Both groups have been taught under similar classroom conditions. The analysis of the collected data revealed that there have been significant differences in the post-test achievement scores and attitude scores in favour of the experimental group. These findings indicate that the creative drama method enhanced the academic achievement of students in the experimental group and positively influenced their attitudes toward foreign language learning. Therefore, it can be concluded that the drama method is more effective in improving student achievement compared to traditional methods.
The significance of this study lies in the impact of creative drama and creative thinking on contemporary approaches and skill development. The aim of this research is to examine the effects of creative drama on creative thinking, academic achievement, and students' attitudes toward the course. Within this framework, sub-problems have been formulated, and answers have been sought accordingly. The research has been designed by using a pre-test/post-test control group experimental model. The sample has consisted of 9th-grade high school students in the city centre of Samsun. The experimental and control groups have been randomly assigned. In order to determine whether there is a significant difference regarding the impact of the creative drama method used in foreign language teaching on students' creative thinking, achievement, and attitudes, both groups have been administered an achievement test, a creative thinking scale, and an attitude scale before and after the unit. The unit process has lasted for eight weeks. The data collected have been analysed using the SPSS statistical program. In addition to basic statistical procedures, independent samples t-test and paired samples t-test have been used to determine whether there have been significant differences between the groups. The significance level has been set at 0.05 for all statistical analyses. The implementation process has been personally carried out by the researcher. While the students in the control group have been taught using the methods and techniques recommended in the course guidebook thus following traditional instructional methods, the experimental group has also been engaged in creative drama activities in addition to the suggested activities. Both groups have been taught under similar classroom conditions. The analysis of the collected data revealed that there have been significant differences in the post-test achievement scores and attitude scores in favour of the experimental group. These findings indicate that the creative drama method enhanced the academic achievement of students in the experimental group and positively influenced their attitudes toward foreign language learning. Therefore, it can be concluded that the drama method is more effective in improving student achievement compared to traditional methods.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
118
