Publication: Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Anasanat Atölye Resim Dersi Kapsamında Soyutlama Yöntemlerinden Biçimbozumun Kullanımı
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
ÖZETDoğadaki biçimlerin, resimde görülen nesne ve figür biçimlerine dönüştürülmesi işleviolarak tanımlayabileceğimiz ?biçimbozum?, ilk insandan günümüze kadar yaşanan süreçteresim sanatının , ifade biçimleri içinde önemli bir yer tutmuştur.Özellikle modernizmle başlayan, sanatın araç olmaktan çıkıp, amaç haline dönüştürmeçabası; sanatçı ve sanat yapıtlarının özgür/ özgün olmasını sağlamıştır.Bu kapsamda sanatçılar, yaşanan gelişmeler sonucu, nesnel gerçeklikten uzaklaşıpbiçimi bozmaya yönelik eğilimler göstermişlerdir. Bu süreç, gerçek anlamda bir soyutlamaiçin kaçınılmazdır.Eğitim Fakülteleri, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Anasanat Atölye Resim Dersikapsamında soyutlama yöntemlerinden biçimbozumu, ders içeriğinde yer alması gerekenkonulardan biridir.Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde çalışmakta olan Uzman Öğretim Üyeleri,soyutlama süreçlerinden Biçimbozum'un ders içerisindeki önemini ısrarla belirtmektedir.Ancak ders saati ve programlarının bu konuları ele alış biçimleri açısından yetersiz olduğu vebu konuların temel tasarım, desen, sanat eserleri inceleme ve estetik gibi derslerle paralellikiçinde ele alınması gerektiği görüşleri ağırlık kazanmıştır.
ABSTRACTSince the first days of civilization deformation, which can be explained as formationof objects and figures in a painting, has had very important place among the main expressionform in art.The fact that art becomes the aim rather than the means, which has emerged with theeffect of modenism, has made the art and artists free and unique.Therefore, under the effect of these developments artists tended to use deformationrather than the objective reality and this process is inevitable for ? abstraction in real sense ?Deformation, a means of abstraction, in the curricule of the art classes in ArtEducation Departments should be emphasized in both thearetical and applicational sense,field.The lecturers in Art Education Departments strongly emphasize the importance ofdeformation as a means of abstraction. However, because there is not enough time for thisprocess either in syllabi or schedules. The idea that deformation should be included in thesyllabi the other courses such as Basic Design, Aesthetics, and Critics in Art, has gained greatimportance.
ABSTRACTSince the first days of civilization deformation, which can be explained as formationof objects and figures in a painting, has had very important place among the main expressionform in art.The fact that art becomes the aim rather than the means, which has emerged with theeffect of modenism, has made the art and artists free and unique.Therefore, under the effect of these developments artists tended to use deformationrather than the objective reality and this process is inevitable for ? abstraction in real sense ?Deformation, a means of abstraction, in the curricule of the art classes in ArtEducation Departments should be emphasized in both thearetical and applicational sense,field.The lecturers in Art Education Departments strongly emphasize the importance ofdeformation as a means of abstraction. However, because there is not enough time for thisprocess either in syllabi or schedules. The idea that deformation should be included in thesyllabi the other courses such as Basic Design, Aesthetics, and Critics in Art, has gained greatimportance.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2006
Libra Kayıt No: 17253
Libra Kayıt No: 17253
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
97
