Publication:
Lise Öğrencilerinin Hayatı Anlamlandırmasında Dinin Yeri

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Lise dönemindeki gençler, yaşamlarını anlamlandırmaya yönelik zihinsel ve duygusal arayışların içinde yer almaktadır. Bu süreçte hem içsel yönelimler hem de dışsal etkiler belirleyici rol oynamaktadır. Özellikle dinî inançlar, gençlerin hayata dair sorularına yanıt ararken başvurdukları temel kaynaklardan biri hâline gelebilmektedir. Bu çalışma, Amasya ili Suluova ilçesindeki Anadolu Lisesi, Fen Lisesi ve İmam Hatip liselerinde öğrenim gören, yaşları 16–17 arasında değişen toplam 60 öğrenci ile yürütülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilen veriler, nitel araştırma yöntemine uygun olarak içerik analizi tekniğiyle değerlendirilmiştir. MAXQDA 2024 programı kullanılarak temalar oluşturulmuş ve veriler cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul türü gibi değişkenler açısından karşılaştırmalı biçimde ele alınmıştır. Bulgular, öğrencilerin önemli bir kısmının dini inançları yaşamlarına yön vermede etkili bulduklarını, özellikle zorluklar karşısında dini pratiklerden destek aldıklarını ortaya koymaktadır. Bununla birlikte eğitim ortamları, öğretmen tutumları, aile yapısı ve sosyal çevre gibi unsurların da dini eğilimler ve anlam üretimi üzerinde belirleyici olduğu görülmüştür. Araştırma, lise öğrencilerinin dini inançlarla kurduğu ilişkiyi, sadece teorik düzeyde değil, aynı zamanda yaşantı temelli bir perspektiften ele alarak sunmaktadır.
Adolescents in high school are often engaged in a mental and emotional search to find meaning in their lives. During this process, both internal tendencies and external influences play a significant role. In particular, religious beliefs can become one of the main sources that young people turn to when seeking answers to fundamental questions about life. This study was conducted with a total of 60 students, aged between 16 and 17, who are enrolled in the Anatolian High School, Science High School, and Imam Hatip (Religious) High School in the Suluova district of Amasya province. The data were obtained through semi-structured interviews and analyzed using the content analysis method in accordance with qualitative research methodology. Themes were generated using the MAXQDA 2024 software, and the data were examined comparatively based on variables such as gender, grade level, and type of school. The findings reveal that a significant number of students consider religious beliefs to be influential in guiding their lives, and that they especially seek support from religious practices when facing difficulties. In addition, factors such as educational environments, teacher attitudes, family structure, and social surroundings also appear to play a determining role in shaping religious tendencies and giving meaning to life. This study presents the relationship that high school students establish with religious beliefs not only from a theoretical standpoint but also from an experience-based perspective.

Description

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

109

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By