Publication: İlk ve Ortaöğretim Kurumlarımızda Sanat Eğitiminin Değişen Paradigmalarının Görsel Sanatlar Dersi Bağlamında İncelenmesi
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Sanat Eğitimi, tüm dünyada önemli görülerek eğitim sistemleri içerisinde yerini almaktadır.Sanat eğitimi, tarihsel süreçte dönemlerin içinde bulundukları sosyal dönüşümlere bağlı olarak, kendine özgü iki ayrı dinamiği olan sanat ve eğitim anlayışlarının kesişiminde farklı anlayış zeminleri bulmuştur. Teknolojinin getirdiği imkânlarla hızlanan değişimler, eğitim ve sanat eğitimi anlayışlarını da şüphesiz sürekli olarak değiştirmektedir. Ancak ülkemiz sanat eğitiminin batıya nazaran daha kopuk değişimlere sahne olduğu izlenmektedir. Üstelik bu süreç iç dinamiklerle oluşmaktan çok, takip edilen gelişmelerin eğitim sistemimize taşınması şeklinde gelişmiştir. Ülkemiz ilk ve ortaöğretim sisteminde yer alan Görsel Sanatlar ve Resim dersleri de benzer bir süreç geçirmiş; son olarak ilköğretimde yer alan ?Resim? dersleri ?Görsel Sanatlar? dersi adıyla değiştirilerek uygulanmaya devam etmiştir. Araştırmamız bu bağlamda, dersin hem batı da hem de ülkemizdeki kökenlerini, süreçsel gelişimini göstermekte, eksiklerine dikkat çekerek yeni araştırmaların önemine ve gereğine vurgu yapmaktadır.
Art education, being accepted its importance in the world, takes place in educational systems.Art education has found different understanding bases at the intersection of art and education understandings depending social transformations at the historical durations. Certainly, changes that gaining speed by the technological possibilities are transforming art and education concepts.However, our country?s art education has witnessed more disconnected changes. Furthermore this process has been lived as being transferred from many structures to other structures. Visual Arts and Painting lessons of our country?s elementary and secondary education system has a similar process and finally the ?Painting? lessons of elementary system is continuing to be introduced by the name change as ?Visual Arts?. Our study is showing the origins of this lesson in our country and west and underlining the importance of new researches by pointing out the deficiencies and need.
Art education, being accepted its importance in the world, takes place in educational systems.Art education has found different understanding bases at the intersection of art and education understandings depending social transformations at the historical durations. Certainly, changes that gaining speed by the technological possibilities are transforming art and education concepts.However, our country?s art education has witnessed more disconnected changes. Furthermore this process has been lived as being transferred from many structures to other structures. Visual Arts and Painting lessons of our country?s elementary and secondary education system has a similar process and finally the ?Painting? lessons of elementary system is continuing to be introduced by the name change as ?Visual Arts?. Our study is showing the origins of this lesson in our country and west and underlining the importance of new researches by pointing out the deficiencies and need.
Description
Tez (yüksek lisans) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2010
Libra Kayıt No: 76974
Libra Kayıt No: 76974
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Ders Programları, Eğitim, Görsel Sanatlar, Görsel Sanatlar Dersi, Ortaöğretim Kurumları, Sanat Eğitimi, Education and Training, İlköğretim Kurumları, Curriculum, Education, Visual Arts, Visual Arts Course, Secondary Education Institutions, Art Education, Institutions of Primary Education
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
130
