Publication: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Sağlam Çocuk İzlemi Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Abstract
Amaç: Bu çalışmada son sınıf tıp öğrencilerinin sağlam çocuk izlemi hakkındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi ve eğitim ihtiyaçlarının saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışmaya 01.02.2018 ile 01.09.2019 tarihleri arasında eğitim gören 145 son sınıf tıp öğrencisi katılmıştır. Sistematik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında anket formu kullanılmıştır. Ankette yaş, cinsiyet, medeni durum, pediatri stajı alma durumu ve sağlam çocuk izlemi ile ilgili 21 adet bilgi değerlendiren soru bulunmaktadır. Bulgular: Çalışmaya 80'i (%55,2) kadın, 65'i (%44,8) erkek olmak üzere toplam 145 kişi katılmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 24,2±1,36 yıl idi. 86'sı (%59,3) pediatri stajını yapmış, 56'sı (%40,7) henüz pediatri stajını yapmamıştı. Bilgi düzeyini ölçmeye yönelik olan 21 sorunun toplam puanı 21 olarak değerlendirildi. Katılımcılar ortalama 7,32±2,63 puan aldı. Cinsiyet, medeni durum ve pediatri stajı yapma ile sağlam çocuk izlemi hakkındaki bilgi düzeyleri arasında istatistiksel bir fark saptanmamıştır. Sonuç: Katılımcılar sağlam çocuk izlemi ile ilgili bilgi sorularının ortalama olarak sadece üçte birini biliyordu ve tam puan alan yoktu. Ayrıca pediatri stajı yapmak ile de ortalama puanlarda bir artış görülmedi. Sağlam çocuk izlemi ile ilgili eğitim ihtiyacının olduğu net olarak ortaya konmuştur.
Aim: The aim of this study was to evaluate the level of knowledge of the last year medical students about well child monitoring and to determine their educational needs. Method: 145 last year medical students from 01.02.2018 to 01.09.2019 participated this descriptive study. Systematic sampling method was used. Questionnaire form was used to collect data. The questionnaire includes 21 questions evaluating information about well child monitoring and age, gender, marital status, pediatric internship status. Results: A total of 145 people, 80 women (55.2%) and 65 men (%44,8) participated in study. The mean age of the participants was 24,2±1,36 years. 86 (%59,3) of them completed their internship in pediatrics, 56 (%40,7) of them did not do pediatrics internship yet. The total score of 21 questions aimed to measure the level of knowledge was evaluated as 21. The mean score of the participants was 7.32 ± 2.63. There was no statistically significant difference between gender, marital status and internship in pediatric and knowledge about well child monitoring. Conclusıon: On average, the participants knew only one third of the information questions about well child monitoring and did not receive a full score. In addition, there was no increase in average scores with internship in pediatrics. It is clearly demonstrated that there is a need for education regarding well child monitoring.
Aim: The aim of this study was to evaluate the level of knowledge of the last year medical students about well child monitoring and to determine their educational needs. Method: 145 last year medical students from 01.02.2018 to 01.09.2019 participated this descriptive study. Systematic sampling method was used. Questionnaire form was used to collect data. The questionnaire includes 21 questions evaluating information about well child monitoring and age, gender, marital status, pediatric internship status. Results: A total of 145 people, 80 women (55.2%) and 65 men (%44,8) participated in study. The mean age of the participants was 24,2±1,36 years. 86 (%59,3) of them completed their internship in pediatrics, 56 (%40,7) of them did not do pediatrics internship yet. The total score of 21 questions aimed to measure the level of knowledge was evaluated as 21. The mean score of the participants was 7.32 ± 2.63. There was no statistically significant difference between gender, marital status and internship in pediatric and knowledge about well child monitoring. Conclusıon: On average, the participants knew only one third of the information questions about well child monitoring and did not receive a full score. In addition, there was no increase in average scores with internship in pediatrics. It is clearly demonstrated that there is a need for education regarding well child monitoring.
Description
Tez (tıpta uzmanlık) -- Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2019
Libra Kayıt No: 130954
Libra Kayıt No: 130954
Keywords
Aile Hekimliği, Aile Hekimliği, Anketler, Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri, Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Sağlık Hizmetleri, Çocuk Sağlığı, Çocuk Sağlığı Servisleri, Üniversite Öğrencileri, Family Medicine, İntörnlük ve Asistanlık, Family Practice, İzleme, Questionnaires, Primary Health Care, Preventive Health Services, Health Services, Child Health, Child Health Services, University Students, Internship and Residency, Monitoring
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
106
