Publication: Ortaokul Öğrencilerinin Çevre, Küresel Isınma, İklim Değişikliği, Su ve Sürdürülebilir Çevre İle İlgili Farkındalıkların Belirlenmesi
Abstract
Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin çevre, küresel ısınma, iklim değişikliği, su kullanımı ve sürdürülebilirlik konularındaki farkındalık düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın temel hedefi, öğrencilerin bu konulara ilişkin bilgi, tutum, davranış ve algılarını ortaya çıkarmaktır. Karma yöntem deseniyle yürütülen çalışmada, nicel ve nitel veriler birlikte kullanılmıştır. Nicel veriler; küresel ısınma algı ve görüş belirleme ölçeğiyle 846, küresel ısınma bilgi ölçeğiyle 837, suya yönelik tutum ölçeğiyle 949, çevre davranış ve çevre duygu ölçeğiyle 882, çevre bilgi ölçeğiyle 875 ve iklim farkındalık anketiyle 896 öğrenci üzerinden toplanmıştır. Nitel veriler, çevre, küresel ısınma, iklim değişikliği, su kullanımı ve sürdürülebilirlik konularına yönelik beş açık uçlu sorudan oluşan, alan uzmanlarının katkılarıyla geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile elde edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin çevre sorunları, küresel ısınma ve su tasarrufu hakkında genel bir farkındalığa sahip olduğunu göstermektedir. Ancak, iklim değişikliği ve küresel ısınma arasındaki farkın tam anlaşılamadığı, bazı kavram yanılgıları ve bilgi eksikliklerinin mevcut olduğu belirlenmiştir. Çevresel tutumlar ile günlük davranışlar arasında tutarsızlıklar tespit edilmiş; geri dönüşüm ve bilinçli tüketim davranışlarının yaş ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin teorik bilgiye sahip olmalarına rağmen bu bilgiyi davranışa dönüştürmede zorlandıkları anlaşılmıştır. Bu nedenle, çevre eğitiminin erken yaşlarda başlatılması, teorik bilgilerin günlük yaşamla ilişkilendirilmesi, teknoloji destekli öğretim materyalleriyle zenginleştirilmesi ve kavram yanılgılarını gidermeye yönelik etkinliklerin müfredata entegre edilmesi önerilmektedir.
This study aims to examine middle school students' awareness levels regarding environmental issues, global warming, climate change, water usage, and sustainability. The main objective of the research is to reveal students' knowledge, attitudes, behaviors, and perceptions related to these topics. The study was conducted using a mixed methods design, integrating both quantitative and qualitative data. Quantitative data were collected through various scales: The Global Warming Perception and Opinion Scale (846 students), the Global Warming Knowledge Scale (837 students), the Water Attitude Scale (949 students), the Environmental Behavior and Emotion Scale (882 students), the Environmental Knowledge Scale (875 students), and the Climate Awareness Questionnaire (896 students). Qualitative data were obtained through semi-structured interview questions consisting of five open-ended items related to environmental i ssues, global warming, climate change, water usage, and sustainability. These questions were developed with the contributions of subject matter experts. The findings indicate that students generally have a basic awareness of environmental problems, global warming, and water conservation. However, it was observed that the distinction between climate change and global warming is not fully understood, and certain misconceptions and knowledge gaps persist. Inconsistencies were found between students' environmental attitudes and their daily behaviors, and differences in recycling and conscious consumption behaviors were observed across age and grade levels. In conclusion, although students possess theoretical knowledge, they face difficulties in transforming this knowledge into action. Therefore, it is recommended that environmental education be initiated at an early age, that theoretical knowledge be linked to real-life practices, that instruction be enriched with technology-supported materials, and that activities aimed at eliminating misconceptions be integrated into the curriculum.
This study aims to examine middle school students' awareness levels regarding environmental issues, global warming, climate change, water usage, and sustainability. The main objective of the research is to reveal students' knowledge, attitudes, behaviors, and perceptions related to these topics. The study was conducted using a mixed methods design, integrating both quantitative and qualitative data. Quantitative data were collected through various scales: The Global Warming Perception and Opinion Scale (846 students), the Global Warming Knowledge Scale (837 students), the Water Attitude Scale (949 students), the Environmental Behavior and Emotion Scale (882 students), the Environmental Knowledge Scale (875 students), and the Climate Awareness Questionnaire (896 students). Qualitative data were obtained through semi-structured interview questions consisting of five open-ended items related to environmental i ssues, global warming, climate change, water usage, and sustainability. These questions were developed with the contributions of subject matter experts. The findings indicate that students generally have a basic awareness of environmental problems, global warming, and water conservation. However, it was observed that the distinction between climate change and global warming is not fully understood, and certain misconceptions and knowledge gaps persist. Inconsistencies were found between students' environmental attitudes and their daily behaviors, and differences in recycling and conscious consumption behaviors were observed across age and grade levels. In conclusion, although students possess theoretical knowledge, they face difficulties in transforming this knowledge into action. Therefore, it is recommended that environmental education be initiated at an early age, that theoretical knowledge be linked to real-life practices, that instruction be enriched with technology-supported materials, and that activities aimed at eliminating misconceptions be integrated into the curriculum.
Description
Keywords
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
184
