• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi

Date

2005

Author

Karahan, T. Fikret
Sardoğan, Mehmet E.
Özkamalı, Eyüp
Dicle, Abdullah N.

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmada Ondokuz Mayıs Üniversitesi'ne bağlı çeşitli fakültelerin birinci sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin sosyokültürel etkinliklere katılım durumuna göre; akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkiler ve üniversite ortamına uyum düzeylerinin değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi,4 yıllık fakültelerin 1.sınıflarına devam eden ve Oranlı Küme Örnekleme Yöntemi ile belirlenen 416 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkilerde ve üniversite ortamına uyum düzeyleri Aladağ,Kağnıcı,Tuna ve Tezer(2003) tarafından geliştirilen "Üniversite Yaşamı Ölçeği" ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde t-testi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular; aktif olarak sosyo-kültürel etkinliklere katılan öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkiler ve üniversite ortamına uyum düzeylerinin, katılmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
 
An Investigation on Academic, Social and Individual Adjustment to University. In this study the university adjustment levels, academic, social, emotional, individual relations levels and relations with opposite gender level were investigated in terms of participation to socio-cultural activities. The sample consists of 416 university students. Students' academic adjustment, social adjustment, emotional adjustment, individual adjustment, adjustment to relations with opposite gender and university adjustment levels were measured by "University Life Scale." The data were analyzed with t-test technique. Data handled in this research had shown that students' who were participated to socio-cultural activities, academic adjustment, social adjustment, emotional adjustment, individual adjustment, relations adjustment with opposite gender and university adjustment levels were higher than students' who were not actively participated to socio-cultural activities. The findings were discussed in the light of literature.
 

Source

Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Volume

2

Issue

30

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TnpNMU5EazU=
https://hdl.handle.net/20.500.12712/9622

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.