• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genel kimya laboratuvarında 3E,5E öğrenme halkalarının kullanılmasının fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkisi

Date

2012

Author

Toprak, Fatih
Çelikler, Dilek

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı laboratuvar ortamında; 3E, 5E öğrenme halkası ve geleneksel öğretim yönteminin, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine etkilerinin incelenmesidir. Araştırma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü 1. sınıfta öğrenim gören 74 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmış olup, Genel Kimya Laboratuvar dersleri 10 hafta boyunca Deney 1 (N 24) grubunda 3E, Deney 2 (N 20) grubunda 5E öğrenme halkasıyla ve kontrol (N30) grubunda ise geleneksel öğretim yöntemiyle yürütülmüştür. Veriler 36 çoktan seçmeli sorudan oluşan Bilimsel Süreç Beceri Testi (BSBT) ile toplanmıştır. BSBT, her üç gruba da araştırmanın başlangıcında ön test, bitiminde ise son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda; öğretmen adaylarının BSBT son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı (X2 3.073; p .05) saptanmıştır. Sonuç olarak; öğretmen adaylarının önceki okul yaşamlarında laboratuvarlarda deney yapmamış olmalarından dolayı, 10 haftalık laboratuvar uygulama süresinin bilimsel süreç becerilerinin gelişebilmesi için yeterli olmadığı düşünülmektedir.
 
The purpose of this study is to investigate the effects of 3E, 5E learning cycles and traditional instruction method to prospective science teachers' scientific process skills in laboratory environment. The study was conducted with 74 first grade prospective science teachers from Ondokuz Mayis University at the Department of Science Education. In the study, semi-experimental pre-iest post-test research design was used. In the instruction of General Chemistry Laboratory courses, 3E, 5E learning cycles and traditional instruction methods were applied to the first experimental (N 24), second experimental (N 20) and control groups (N30) respectively during 10 weeks. Scientific Process Skills Test (SPST) consisting of 36 multiple-choice questions was used to collect the data. SPST was applied to all three groups as pre-iest at the beginning of the study and post- test after the study. At the end of the study, no significant difference was observed between SPST scores of prospective science teachers (X2- 3.073; p > .05). In conclusion, it is thought that 10-week implementation of laboratory courses is not sufficient for the development of scientific process skills, since prospective science teacher has not carried out experiments in their previous school lives
 

Source

Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

22

Issue

1

URI

https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRJNE1EQTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12712/9190

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [4706]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@Ondokuz Mayıs

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Library || Ondokuz University || OAI-PMH ||

Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Ondokuz University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Ondokuz Mayıs:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.