Consumers’ purchase intention toward safety labeled dairy products in the black sea region of Turkey
Özet
Türkiyede üretilen sütün yaklaşık yarısı açık pazarlarda veya sokak satıcıları tarafından sağlıklı olmayan koşullarda satılmakta ve tüketiciler gıda güvenirliği olmayan süt ürünlerini tüketmelerinden dolayı potansiyel olarak yüksek bir risk ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu araştırmada, tüketicilerin gıda güvenirliğine yönelik davranışları ve farkındalıkları ile gıda güvenirliği etiketli süt ürünlerine yönelik potansiyel satın alma niyetlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri, Samsun ve Trabzon illeri kent merkezlerindeki hanehalklarından basit tesadüf örnekleme yöntemine göre seçilen 423 hanehalkı temsilcisiyle yapılan anketlerden elde edilmiştir. Tüketicilerin gıda güvenirliği etiketli süt ürünlerini satın alma kararlarına etkili faktörlerin tahmini ve pazar potansiyeli, sıralı probit modeliyle belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin büyük çoğunluğunun gıda güvenirliği standartlarından haberdar olmadıkları ve güvenirliği olmayan süt ürünlerini genellikle çiftçi veya açık pazarlardan temin ettikleri ortaya konulmuştur. Kurulan modelde ele alınan faktörlerden; gıda güvenirliği özelliği, olumsuz deneyim, gıda güvenirliği güvencesinin aranması, gıda güvenirliği standardından haberdar olma ile uygulanmasından duyulan memnuniyet, eğitim ve hanehalkı gelir düzeyi faktörlerinin güvenilir etiketli süt ürünleri satın alma niyetini istatistiki olarak olumlu yönde etkilediği, gıda zehirlenme riskinin ise olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir. About half of raw milk production in Turkey is sold under unsanitary conditions in open-air markets or by street vendors without following appropriate food safety standards and the consumers face a very high risk of consuming potentially unsafe dairy products. This research aims to assess consumers awareness and attitudes about food safety, and to assess the market potential of certifed labeled dairy products by determining consumers purchase intention toward such products. The data was collected from a survey of 423 urban households by using the method of simple random sampling in Trabzon and Samsun provinces. In order to assess the market potential of certifed labeled dairy products, an ordered probit model was specifed and estimated to determine factors that may affect respondents purchase decision. The study reveals that a vast majority of the respondents was not aware of food safety standards and they often purchased unsafe dairy products from farmers or open-air markets. The estimated model results show that factors such as food safety attribute, food poisoning experience, looking for food safety assurance, having information about food safety standards, college education and income have signifcant positive effects on consumers purchase intention toward safety labeled dairy products, while concern for food poisoning has a signifcant negative effect.
Kaynak
Tarım Bilimleri DergisiCilt
20Sayı
4Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRZME9UazJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/9175