TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA
Özet
Cumhuriyet tarihi boyunca Türkiye’de en çok tartışılan konuların başında din-devlet ilişkileri ve dineğitimi konusu gelmektedir. Bunun da temel nedeni, ülke nüfusunun büyük çoğunluğununMüslüman olmasına rağmen, devlet yapısının laik olmasıdır. Durum böyle olunca, din eğitimikonusu hep tartışma konusu olmuştur. Türkiye’de yüksek din öğretimi ilk olarak 1949 yılındaAnkara’da açılan İlahiyat Fakültesi ile başlamış ve bunu ülkenin çeşitli illerinde açılan Yüksek İslamEnstitüleri takip etmiştir. 1982 yılında, tüm yüksek din öğretimi kurumları İlahiyat Fakültelerinedönüştürülmüş ve bu kurumlar 1997 yılına kadar devam etmiştir. Ancak 28 Şubat süreci olarak daanılan 1997 yılından sonra, din eğitiminin diğer alanlarında olduğu gibi, yüksek din öğretimikonusunda da çok ciddi sorunlar yaşanmıştır. Öğrenci sayısı açısından 2004-2005 öğretim yılında endüşük seviyede eğitim öğretim veren ilahiyat fakülteleri, ondan sonra hem fakülte hem de öğrencisayısı açısından hızlı bir yükselişe geçmiştir. Şu an itibariyle ülkede 100’den fazla ilahiyat fakültesiolup, bunlar yıllık ortalama 17 bin civarında öğrenci almaktadır.Her ne kadar fakülte ve öğrenci sayısında ciddi anlamda artışlar yaşanmasına rağmen, yüksekdin öğretimine ilişkin birtakım sorunlar hala varlığını devam ettirmektedir. İşte bu makalede de,bu sorunlara değinilip, batı ülkelerinden bazı örnekler verilerek, nicelikten ziyade niteliğinönemine değinilecektir. Makale birtakım önerilerle son bulacaktır Thorough the history of Republic one of the most discussed topics in Turkey is the question ofrelationship between state and religion and religious education. The main reason of this is that whilethe great majority of population is Muslim the structure of the state is secular. For this reason, theissues of religious education have been discussed since the establishment of the Republic. The firsthigher religious education in Turkey began by opening of Faculty of Theology at Ankara in 1949and then other higher religious education called “Higher Islamic Institutes” opened in various citiesin Turkey followed. All higher religious institutions were transferred to faculties of theology in 1982and these educational institutions continued in this way up to 1997. However, after 1997, called as28 February Process, many serious problems were lived in higher religious education as lived otherareas of religious education. While the number of students at faculties of theology decreaseddramatically in 2004-2005 academic year, after that both the number of faculties of theology andtheir students’ number began to rise quickly. At the moment, there are more than 100 faculties oftheology in the country and they register 17 thousands students at average annually. Although the numbers of faculties and students continue to increase, there are still some importantproblems concerning higher religious education. This article discusses these problems and givessome examples from the western countries and advocates the quality rather than quantitative. Thearticle concludes some suggestions concerning faculties of theology in Turkey.
Kaynak
Manas Journal of Social StudiesCilt
7Sayı
3Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJeE9Ua3lNZz09https://hdl.handle.net/20.500.12712/8865