Maupassant'ın Güzel-Dost (Bel-Ami) ve Peyamı Safa'nın Sözde Kızlar Romanlarında Bir Ahlak Sorunu Olarak Evlilik Dışı İlişki
Özet
Kendi yaşam öyküsünden hareketle Maupassant, savaş ve kolonizasyon süreci çerçevesinde Fransız burjuva toplumunda boy gösteren ahlaki çöküntü ve yasak ilişki konusuna dikkat çekerken, Safa da Kurtuluş Savaşı yıllarında Türk toplumunun entelektüel kesiminde yaygınlaşmaya başlayan ahlaki bozulma ve yasak ilişkiyi gündeme getirmiştir. Her iki yazar da evrensel nitelikte bir sorun olan yasak ilişki ve aldatma konusunu romanlarının ana teması olarak seçmişlerdir. Hem Maupassant'ın kahramanı Duroy, hem de Safa'nın kahramanı Behiç, haz düşkünü, iki yüzlü, kurnaz ve ahlaksız kişilerdir. Yazarlar, yasak ilişki konusunu sadece birey boyutunda ele almayıp sosyal bir sorun olarak da irdelemişlerdir. Aynı konuyu işlemelerine karşın, soruna ahlaksal açıdan yaklaşımlarında bazı farklılıklar gözlemlenmektedir. Maupassant, bu ahlaksız yaşamdan kurtulmak için her hangi bir çözüm önerisinde bulunmazken, Safa, kurtuluşun adresi olarak Türk-İslam geleneklerine bağlı yaşam sürdürmeyi göstermektedir. Maupassant'ın aksine, Safa'nın romanı güdümlülük özelliği taşımaktadır. While Maupassant, with reference to his own life story, draws attention to the issue of the moral corruption and forbidden love affair that arouse in the French bourgeois society within the context of the process of war and colonization, Safa brings up moral corruption and forbidden love affair which began to expand in the intellectual part of the Turkish society within the years of the "Independance War". Both of the autors chose the theme of forbidden love affair and deceit on which had universal quality as the main theme of their novels. Both Maupassant main character, Duroy and Safa's main character, Behiç are hedonist, hypocritical, cunning and immoral persons. The aulors not only discussed the theme of forbidden love af­fair individually but also scrutinized it as a social problem. Although they dealt with the same subject, in their moral approaches to the problem some differences arc observed. Though Maupassant didn't make any suggestions to get rid of that mentionned life-style. Safa showed that the way of salva­tion was to lead a life based on Turkish - islamic traditions. Contrary to Maupassant's novel. Safa's reflects the characteristic of engaged literature.
Kaynak
Türklük Bilimi AraştırmalarıCilt
0Sayı
20Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TmpVMk9URXg=https://hdl.handle.net/20.500.12712/8818